Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
woocash2
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 2142
Rejestracja: 2008-11-22, 11:35
Imię: Joe
VOLVO: V70/subaru outback IV
Silnik: B5244S
KW/KM/NM: 170 KM
Rok: 2001
Był na spocie: 28
Przebieg: 0
Lokalizacja: Łódź/Pabianice
Status: Offline

Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: woocash2 » 2017-06-30, 17:03

http://moto.pl/MotoPL/7,88389,22025829, ... MotoImgZ41" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesteśmy tylko szczególnie zaawansowaną w rozwoju odmianą małp na niezbyt ważnej planecie, krążącej wokół całkiem przeciętnego Słońca. (Stephen Hawking)

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6126
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi
Silnik: B230FK/M90
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 451000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: Iwan » 2017-09-20, 21:30

Mnie najbardziej z tego zainteresowała faktycznie kwestia ekranów dotykowych do sterowania nawiewami, klimą, radiem...

Ciekawi mnie opinia kogoś użytkującego takie cudo jakie ma odczucia jak chodzi o używanie tego w kontekście bezpieczeństwa prowadzenia auta. Dla mnie przyzwyczajonego jednak ściśle do pokręteł, to jakiś kosmos, że takie coś zostało w ogóle dopuszczone do stosowania w samochodach.

Tam już design, materiały, zmniejszenie pojemności silnika i ilości cylindrów, to takie tam sobie sprawy, które są kwestią gustu. Ale te ekrany... ciekawa dla mnie rzecz.
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

Awatar użytkownika
vol40vo
VOLVO
VOLVO
Posty: 1459
Rejestracja: 2010-04-18, 01:49
Imię: SE
VOLVO: V40 Sport Edition
Silnik: benzyna + LPG
KW/KM/NM: 122 KM
Rok: 2002
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Poland
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: vol40vo » 2017-09-23, 08:23

Iwan pisze:Ciekawi mnie opinia kogoś użytkującego takie cudo jakie ma odczucia jak chodzi o używanie tego w kontekście bezpieczeństwa prowadzenia auta. Dla mnie przyzwyczajonego jednak ściśle do pokręteł, to jakiś kosmos, że takie coś zostało w ogóle dopuszczone do stosowania w samochodach.
od pewnego czasu tez zastanawiałem się nad tą kwestią. W przypadku pokrętła wystarczyło po prostu sięgną do niego bez odwracania wzroku na dłuższy czas. Z tymi panelami dotykowymi to swego rodzaju porażka pod względem bezpieczeństwa.
Bi-fuel V40

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6126
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi
Silnik: B230FK/M90
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 451000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: Iwan » 2017-09-23, 10:20

vol40vo pisze:Z tymi panelami dotykowymi to swego rodzaju porażka pod względem bezpieczeństwa.
Dokładnie takie mam odczucia, acz zaznaczam, że ani razu czegoś takiego nie używałem. Tyle że auta jako tako używam od ponad 20 lat i co nieco umiem sobie wyobrazić. O ile w telefonie pewno jest to w porządku (oczywiście używanym w aucie), to taki ekran wg mnie nie za bardzo różni się właśnie od rzeczonego telefonu..., którego używanie w samochodzie jest zabronione, a już ekran wbudowany w aucie używać można. Parano jakaś dla mnie, no ale co ja sobie tu mogę wobec światowych korporacji.
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

Awatar użytkownika
woocash2
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 2142
Rejestracja: 2008-11-22, 11:35
Imię: Joe
VOLVO: V70/subaru outback IV
Silnik: B5244S
KW/KM/NM: 170 KM
Rok: 2001
Był na spocie: 28
Przebieg: 0
Lokalizacja: Łódź/Pabianice
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: woocash2 » 2017-09-23, 11:32

Iwan pisze:Z tymi panelami dotykowymi to swego rodzaju porażka pod względem bezpieczeństwa.

, to taki ekran wg mnie nie za bardzo różni się właśnie od rzeczonego telefonu..., którego używanie w samochodzie jest zabronione, a już ekran wbudowany w aucie używać można. Parano jakaś dla mnie, no ale co ja sobie tu mogę wobec światowych korporacji.
+1
Wiadomo, nie od dziś, kto ma duży udział w projektowaniu samochodów i ustalaniu kosztów. Kiedyś robiło się takie pokrętła i suwaki, że można było je obsługiwać nawet w rękawiczkach zimowych.
Dziś producenci kuszą opcją ciekłokrystalicznych wyświetlaczy, które zastępują analogowe wyświetlacze, a przecież taki ekran lcd jest tańszy w produkcji niż ładne cyferblaty samochodowe. I co ciekawe u niektórych producentów jest to opcja, za którą trzeba dopłacić :mrgreen: Mistrzostwo.
Jesteśmy tylko szczególnie zaawansowaną w rozwoju odmianą małp na niezbyt ważnej planecie, krążącej wokół całkiem przeciętnego Słońca. (Stephen Hawking)

prawdziwypiotrek
V
V
Posty: 141
Rejestracja: 2013-08-09, 09:24
Imię: Piotr
VOLVO: kombi
Silnik: D4
Rok: 2016
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: prawdziwypiotrek » 2017-10-03, 23:05

Dlatego jest mnóstwo nowych systemów bezpieczeństwa.
Systemy wspomagające i autopiloty, czy aktywne tempomaty - auto samo utrzyma swój pas i zatrzyma się. Te nowe opcje wręcz umożliwiają "sprawdzenie telefonu" podczas jazdy.
Myślę, że obecnie znajdujemy się w okresie przejściowym między jazdą "manualną", a autonomiczną. W niektórych autach można już nie trzymać kierownicy i ono samo jedzie, stosując się do ograniczeń prędkości itp.

Co raz częściej widzę kierowców, którzy nie patrzą na drogę, lecz na wbudowany tablet lub telefon. Tylko że oni jadą jakimiś Renault Capturami w bieda wersji, gdzie ten tablet jest utrapieniem.

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6126
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi
Silnik: B230FK/M90
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 451000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: Iwan » 2017-10-03, 23:10

prawdziwypiotrek pisze:Systemy wspomagające i autopiloty, czy aktywne tempomaty - auto samo utrzyma swój pas i zatrzyma się. Te nowe opcje wręcz umożliwiają "sprawdzenie telefonu" podczas jazdy.
Przepraszam za intymne pytanie - ale serio to napisałeś, w sensie wierzysz i ufasz, że to wszystko zadziała lepiej od twojego oka i refleksu i zapewni Ci bezpieczeństwo?

Ja jednak zdecydowanie jestem "konserwa" i wolę jak ktoś na drodze obok mnie jednak patrzy przez szybę a nie w telefon. I pewno już w takim przekonaniu dożyję swoich dni, acz chciałbym wierzyć, że trochę mi ich jeszcze zostało. I że nie zabije mnie ktoś, kto akurat gmerał w telefonie.
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

prawdziwypiotrek
V
V
Posty: 141
Rejestracja: 2013-08-09, 09:24
Imię: Piotr
VOLVO: kombi
Silnik: D4
Rok: 2016
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: prawdziwypiotrek » 2017-10-04, 10:34

Tak, wierzę. Z maszyną nie masz szans. Pomyśl sobie ile czasu potrzebujesz, aby zauważyć że ktoś przed Tobą zwalnia. Od momentu zauważenia świateł stop, przez dostrzeżenie zbliżania się do pojazdu, po wciśnięcie hamulca.
Maszyna widzi to od razu i reaguje w milisekundach. W dodatku analizuje zachowania innych, potrafi przewidzieć więcej niż człowiek. Umiesz rozglądać się na wszystkie strony jednocześnie, prawo lewo przód tył? ;)

Rzecz jasna nie ma tutaj mowy o żadnym modelu Volvo. Krok do przodu jest Tesla, autonomiczne Lexusy od Google przejechały autonomicznie miliony kilometrów. Nikogo nie zabiły - 95% wypadków było z winy innych kierujących. Te które same spowodowały to stłuczki przy małych prędkościach - błędy w sztucznej inteligencji, a nie odczycie czujników.
Swoją drogą - ciekawe co mówili piloci samolotów gdy pokazano autopilot?

Obecnie zajmowanie się telefonem w czasie jazdy jest nielegalne i tego należy się trzymać. Za 20-30 lat autopiloty będą tak popularne, że przepisy prawa będą dzielić auta na takie bez homologacji autopilota i z homologacją ;) W tych drugich będziesz mógł porzucić kontrolę nad pojazdem.

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6126
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi
Silnik: B230FK/M90
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 451000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: Iwan » 2017-10-04, 18:58

prawdziwypiotrek, ok, w takim razie ja nie kontynuuję wątku zahaczającego o wiarę (tu w maszyny).

Ja bym spróbował eksperymentu, aby jednocześnie 4 samochody autonomiczne podjechały na skrzyżowanie równorzędne w kształcie "X"... ciekawe czy by tam stały do us....go wyczerpania baterii... czy jakoś by się porozumiały i pojechały dalej :) Może by analizowały, który przyjechał o milisekundę wcześniej i tak by się ustaliła kolejność przejazdu, kto wie.
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

Awatar użytkownika
woocash2
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 2142
Rejestracja: 2008-11-22, 11:35
Imię: Joe
VOLVO: V70/subaru outback IV
Silnik: B5244S
KW/KM/NM: 170 KM
Rok: 2001
Był na spocie: 28
Przebieg: 0
Lokalizacja: Łódź/Pabianice
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: woocash2 » 2017-10-04, 19:41

prawdziwypiotrek pisze:Krok do przodu jest Tesla, autonomiczne Lexusy od Google przejechały autonomicznie miliony kilometrów.
A słyszałeś o śmiertelnym wypadku z udziałem Tesli? Kamerze naczepa ciągnika siodłowego zlała się z niebem i z niezłą prędkością elektryk wjechał w nią. Trup na miejscu, kierowca ponoć oddał się oglądaniu Harrego Pottera. Całkowicie zdał się na możliwości samochodu. Po tym wypadku Tesla miała zmienić kamery na radary. Ja wiem, że to jest dopiero początek autonomicznej jazdy, jeszcze chyba trochę się pewnie wydarzy. Szkoda tylko, że musiał ktoś zginąć, żeby wprowadzili poprawki.
Postęp jest nieunikniony, oby to się nie skończyło np. takim skynetem ;)
Jesteśmy tylko szczególnie zaawansowaną w rozwoju odmianą małp na niezbyt ważnej planecie, krążącej wokół całkiem przeciętnego Słońca. (Stephen Hawking)

Awatar użytkownika
vol40vo
VOLVO
VOLVO
Posty: 1459
Rejestracja: 2010-04-18, 01:49
Imię: SE
VOLVO: V40 Sport Edition
Silnik: benzyna + LPG
KW/KM/NM: 122 KM
Rok: 2002
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Poland
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: vol40vo » 2017-10-08, 11:28

woocash2 pisze:Postęp jest nieunikniony, oby to się nie skończyło np. takim skynetem
niestety tak będzie, wystarczy trochę śledzić "robotykę" w Japonii, która jest już dość zaawansowana (robot nie traci równowagi, ma możliwość komunikacji z człowiekiem, dostosowany nacisk w dłoniach - chwytach ...).
Bi-fuel V40

entername
VO
VO
Posty: 234
Rejestracja: 2012-09-16, 12:35
Imię: Tomasz
VOLVO: inne
Silnik: inny
Rok: 1
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 0
Przebieg: 1
Lokalizacja: Lublin
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: entername » 2017-10-09, 00:03

woocash2 pisze: A słyszałeś o śmiertelnym wypadku z udziałem Tesli? Kamerze naczepa ciągnika siodłowego zlała się z niebem i z niezłą prędkością elektryk wjechał w nią.
Kierowca ciężarówki wymusił pierwszeństwo wbijając się na skrzyżowanie pod rozpędzoną Teslę - idę o zakład, że wielu kierowców też nie zdążyłoby zareagować lub zareagowałoby nieadekwatnie (np. ktoś się zagapi zmieniając stację radia). Ale co do zasady masz rację - to były początki autopilota i popełnił on ewidentnie błąd. Z tym, że Tesla od zawsze zabraniała używania autopilota w taki sposób, tzn. traktowania go jak w pełni autonomicznego samochodu. Więc po części jest to wina człowieka - nie wolno mu było czytać książek/oglądać filmów siedząc za kółkiem. Warto wspomnieć, że Tesla często o tym przypomina, m.in. na ekranie głównym po włączeniu autopilota.

A co do wielkiego tabletu to moim zdaniem obecnie jego obsługa jest bezpieczniejsza (sic!) niż obsługa niektórych przełączników w starych autach - nie wszystkie pokrętła znasz na pamięć, a każde odwrócenie uwagi (nawet bez odwracania wzroku!) podczas ich szukania/używania opóźnia czas reakcji. Wielki tablet idzie w parze z mnóstwem systemów bezpieczeństwa - to dodatkowe pary oczu, które zapewniają natychmiastową reakcję na zagrożenie. Ale wiadomo, na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze aut autonomicznych i nic nie zwalnia użytkownika z myślenia - systemy bezpieczeństwa pozwalają na chwilowe oderwanie wzroku od drogi w kontrolowanych warunkach, a nie grzebanie w ukrytych opcjach, gdy jedziesz 90 km/h jakąś krętą wiejską drogą :roll:

Awatar użytkownika
mrokeu
VOL
VOL
Posty: 354
Rejestracja: 2012-07-13, 08:35
Imię: Maciek
VOLVO: V50
Silnik: 2,0TD
KW/KM/NM: AnotherBrickOnThRoad
Rok: 2010
Był na spocie: 1
Średnie spalanie: M6,5 T5
Przebieg: 220000
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: mrokeu » 2017-10-18, 22:20

prawdziwypiotrek pisze: Szkoda tylko, że musiał ktoś zginąć, żeby wprowadzili poprawki.
Od zawsze tak było, i ze wszystkim. Od pierwszych samolotów, po medycynę i chemię.

Osobna kwestia, że człowiek nie zawsze reaguje prawidłowo do sytuacji, to są odruchy. Człowiek intuicyjnie unika zagrożenia, a w wielu przypadkach do większego zagrożenia dochodzi przy próbie np. ominięcia przeszkody (niemożliwego do wykonania z uwagi na fizyczne warunki i w efekcie uderzenia np. bokiem w słup, niż w tył pojazdu).
Gdzieś czytałem, że zatonięcie Titanica było takim przykładem zachowania.
M.R.
V50 2,0D 2010
ex V40 1,9D 2003
ex 440 1,9TD 1996


Sprzedam do 440 TYLNĄ wycieraczkę z osprzętem

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6126
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi
Silnik: B230FK/M90
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 451000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: Iwan » 2017-10-18, 23:09

entername pisze:A co do wielkiego tabletu to moim zdaniem obecnie jego obsługa jest bezpieczniejsza (sic!) niż obsługa niektórych przełączników w starych autach
Przełącznik można namacać jak się nie jest pewnym, albo można naprawdę na ułamek sekundy zerknąć w jego stronę. W przypadku ekranu dotykowego, jeśli tam jest menu wielopoziomowe, trzeba jednak cały czas patrzeć co się robi raczej.
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

PatrykLbn
V
V
Posty: 65
Rejestracja: 2017-01-19, 19:30
Imię: Patryk
VOLVO: V70
Silnik: 2.4
KW/KM/NM: 140
Rok: 2002
Średnie spalanie: 11
Przebieg: 222000
Lokalizacja: Lublin
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: PatrykLbn » 2017-10-19, 10:53

Ja tam jestem wielkim przeciwnikiem autonomicznej jazdy ale samochód elektryczny to moje marzenie :roll:

entername
VO
VO
Posty: 234
Rejestracja: 2012-09-16, 12:35
Imię: Tomasz
VOLVO: inne
Silnik: inny
Rok: 1
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 0
Przebieg: 1
Lokalizacja: Lublin
Status: Offline

Re: Zestawienie xc90I i xc90II. Kiedyś to były samochody...

Post autor: entername » 2017-10-20, 22:33

Iwan pisze:
entername pisze:A co do wielkiego tabletu to moim zdaniem obecnie jego obsługa jest bezpieczniejsza (sic!) niż obsługa niektórych przełączników w starych autach
Przełącznik można namacać jak się nie jest pewnym, albo można naprawdę na ułamek sekundy zerknąć w jego stronę. W przypadku ekranu dotykowego, jeśli tam jest menu wielopoziomowe, trzeba jednak cały czas patrzeć co się robi raczej.
No po tak doświadczonym Koledze nie spodziewałem się wyrywania zdań z kontekstu :D
Jak napisałem dalej obsługa tabletu jest bezpieczniejsza, bo w takich autach mamy technologie pozwalające na quasi-autonomiczną jazdę potrzebną przez te kilka sekund. Natomiast sam fakt namacywania przycisku też przerzuca dużą część zasobów uwagi na tę czynność, z tą różnicą, że w starym aucie nic nie czuwa nad nami w tym czasie. Porównując te same samochody, ale w wersji wielki tablet vs przyciski, oczywiście przyciski wygrywają :) Co nie zmieni mojego zdania, że bezpieczniejsze jest wybieranie podstawowych funkcji z tabletu w nowym aucie, niż szukanie właściwego przycisku w starym ;)

Nie demonizujmy też - w normalnych samochodach podstawowe funkcje nigdy nie są schowane w wielopoziomowym menu ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Artykuły”