światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Awatar użytkownika
kamilltee
V
V
Posty: 124
Rejestracja: 2013-08-22, 22:14
Imię: Kamill
VOLVO: 855, 2,5 10v asb
Silnik: 2,5
KW/KM/NM: 144 KM
Rok: 1996
Był na spocie: 2
Średnie spalanie: 12 pb
Przebieg: 244444
Lokalizacja: Piaseczno + EPA
Status: Offline

światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: kamilltee » 2015-01-16, 10:46

http://www.brd24.pl/technika-jazdy/swia ... l-mandatu/" onclick="window.open(this.href);return false;

tytuł mało trafiony bo nie dotyczy tylko led-ów :)
osobiście widze często auta z "dołożonymi" marnymi światłami do jazdy dziennej-ledami nisko pod zderzakiem, których np w lusterku wstecznym w ograniczonych warunkach widoczności po prostu nie widać...


"Klątwa LED-ów. Coraz więcej samochodów niewidzialnych w deszczu

Oszczędne LED-y w deszczu i mgle to potężne zagrożenie dla innych kierowców, bo nie świecą wówczas tylne światła. Tymczasem coraz częściej można się natknąć na tak oświetlone auta na autostradach. – Jest problem – przyznaje policja i ostrzega: za to grozi nawet 500 zł mandatu

Na polskich drogach coraz więcej aut wyposażonych w światła do jazdy dziennej. To zwykle diodowe listwy, mocowane z przodu pojazdu. Prawo pozwala tak jeździć w dzień, przy dobrych warunkach. Ale w deszczu LED-owe oświetlenie staje się bardzo niebezpieczne.

- Ostatnio zdarzyło mi się jechać w autostradą A2, lał deszcz, a na trasie spotkałem kilka samochodów, które nie miały z tyłu włączonego oświetlenia – mówi Bartek, kierowca z Warszawy. – Zauważałem je dopiero, gdy byłem naprawdę blisko. To było mocno niebezpieczne. Myślałem, że ci kierowcy zapomnieli w ogóle włączyć światła. Ale po wyminięciu dwóch aut zorientowałem się, że jadą z tymi włączonymi z przodu LED-ami – dodaje.

Policja: coraz więcej takich kierowców

Sprzedawcy twierdzą, że jest już prawdziwa moda na takie oświetlenie. – Światła LED-owe do jazdy dziennej sprzedają się bardzo dobrze, chociaż teraz w nowych samochodach zaczynają być już montowane w standardzie– mówi Paweł Ślubowski ze sklepu Hadron w Warszawie. Jego zdaniem kierowcy są świadomi, kiedy i jak można ich używać podczas jazdy.

Ale policjanci zauważają, że jest z tym coraz większy problem. – Światła do jazdy dziennej mogą być używane tylko w warunkach dobrej widoczności – mówi mł. insp. Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – W innej sytuacji tacy kierowcy są zatrzymywani i grozi za to mandat w wysokości od 20 do 500 zł. Problem jest w tym, że takie światła są ustawione automatycznie i włączają się wraz z włączeniem silnika. Kierowca jest zadowolony, że oszczędza, ale jeśli nie dostosuje oświetlenia do warunków na drodze lub miejsca np. w tunelu, to bardzo łatwo o wypadek. Jest bardzo wiele takich sytuacji.

Ekspert: homologacja to nie wszystko

- Sposób używania tych świateł, określają jasno przepisy – dodaje dr Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. – Przy pogorszonej widoczności w dzień (opady, pochmurno, mgła) należy przełączyć je na światła mijania – wskazuje. Jego zdaniem kierowcy decydują się na takie oświetlenie, bo wykonane z diod LED światła zużywają mniej energii, a są tak samo dobre, jak te z żarówkami.
Gdy kierowca montuje do swojego auta LED-y, musi wybrać takie z homologacją, by nie stracić dowodu rejestracyjnego podczas kontroli. - Jednak nie wszystkie lampy, zwłaszcza tanie, są odpowiedniej jakości, nawet jeśli mają znak homologacji – ostrzega dr Targosiński. – Jest też problem w możliwości szybkiego ich sprawdzenia. Umożliwia to jedynie „Analizator świateł”.

Pracownicy stacji kontroli pojazdów problemu jednak nie widzą: – Rzadko spotykamy się z takimi światłami, a jeśli są to kierowcy są świadomi jak ich używać – usłyszeliśmy w SKP Grochów.

Leonard Dolecki"
moje 855 http://volvoforum.pl/viewtopic.php?f=28&t=68915" onclick="window.open(this.href);return false;

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6130
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi/ 740 sedan
Silnik: B230FK/M90 / B230F + ASB
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 471000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: Iwan » 2015-01-16, 12:52

z dziennymi jest bajzel

raz - homologacja, teściowi raz policaje sprawdzali, ale miał ok - sam mu kupowałem; ale widze jakieś miniaturowe lampy, ledy, gdzie połowa diod zdechła, albo coś co widać że świeci jak się mija z autem, a wcześniej mu mrugałem, że ma światła nie zapalone

dwa sposób montażu - wąsko, szeroko, wklejane gdzieś w puchę głównego reflektora (busy...) i świeci pod głównym szkłem

trzy - świecą nadal jak są włączone światła mijania; świecą razem z tylnymi pozycyjnymi

cztery - najważniejsze, używane, co zostało już opisane, półmrok, jakiś deszcz, a wiara jedzie ostro na dziennych

p.s. a z innej beczki - ktoś wie jak to jest prawnie uregulowane, a mianowicie doświetlanie zakrętów przeciwmgłowymi? zapalają się w warunkach normalnej widoczności, dwa, zapala się jedna lampa, a zasadniczo to ma świecić parami
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

Awatar użytkownika
volvuś v70
VOLVO
VOLVO
Posty: 2749
Rejestracja: 2014-07-01, 18:37
Imię: Marek
VOLVO: v70 II , s80 I
Silnik: 2.3 T5 - B5234T3 , B5244S
KW/KM/NM: 183/250KM -125/170KM
Rok: 2000
Był na spocie: 70
Średnie spalanie: wir w baku
Przebieg: 215000
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: volvuś v70 » 2015-01-16, 14:33

ja nie chcę się wypowiadać na ten temat bo by post wyleciał i ostrzeżenie od modów.......więc pominę swoje zdanie ..... :>
zapytam tylko :
czy ktoś pamięta z jakiego powodu wprowadzono jazdę na światłach cały rok ? :568:

-ja znam tylko jedno sensowne wytłumaczenie wprowadzenia tego przepisu :roll:

qb4hkm
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 3136
Rejestracja: 2010-09-06, 20:47
VOLVO: Czarne V70 II
Silnik: 2,4 D5 163KM
KW/KM/NM: 120/163/340
Rok: 2003
Był na spocie: 2
Średnie spalanie: ~6,6 ON
Przebieg: 0
Lokalizacja: Sochaczew/Warszawa
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: qb4hkm » 2015-01-16, 14:39

Ja i tak cały rok jeździłem na światłach zanim wprowadzono przepis. Po prostu uważam że stać mnie na żarówkę raz na jakiś czas a jazda na światłach sprawia że jestem lepiej widoczny.

Awatar użytkownika
volvuś v70
VOLVO
VOLVO
Posty: 2749
Rejestracja: 2014-07-01, 18:37
Imię: Marek
VOLVO: v70 II , s80 I
Silnik: 2.3 T5 - B5234T3 , B5244S
KW/KM/NM: 183/250KM -125/170KM
Rok: 2000
Był na spocie: 70
Średnie spalanie: wir w baku
Przebieg: 215000
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: volvuś v70 » 2015-01-16, 14:41

qb4hkm pisze:(...)Po prostu uważam że stać mnie na żarówkę raz na jakiś czas a jazda na światłach sprawia że jestem lepiej widoczny.
qb4hkm - i tu się zgadzam z tobą w 100% :one:

Awatar użytkownika
amdr
VOLVO
VOLVO
Posty: 1268
Rejestracja: 2013-09-02, 20:25
Imię: Pawel
VOLVO: C70
Silnik: T5 - B5234T3
KW/KM/NM: 176/240/330
Rok: 1999
Średnie spalanie: 14
Lokalizacja: Lublin
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: amdr » 2015-01-16, 14:55

Pierwsza rzecz to diagności - oni powinni wyłapywać te gówniane i źle zamontowane światełka, najczęściej bez homologacji.
Druga rzecz to przepisy - powinny dawać diagnostom jasne wytyczne co jest dozwolone a co nie, nie powinno być tak że każdy montuje byle co i byle jak. Oprócz miejsca montażu jest jeszcze kąt świecenia, te światła mają świecić po oczach, ale z małą mocą, a ludzie montują jak popadnie, wpychają między kratki bez żadnej możliwości regulacji kąta i tego badziewia nie widać. DRL powinny być sprawdzane na odpowiednim przyrządzie tak samo jak reguluje się światła przednie.

pablomed
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 3140
Rejestracja: 2014-04-03, 15:49
Imię: Pawel
VOLVO: BMW X6 35d
Silnik: 3.0 d V6 Xdrive
KW/KM/NM: 210/286/580
Rok: 2010
Był na spocie: 16
Średnie spalanie: Nie liczę
Przebieg: 230000
Lokalizacja: Litzmannstadt
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: pablomed » 2015-01-16, 15:07

amdr pisze:Pierwsza rzecz to diagności - oni powinni wyłapywać te gówniane i źle zamontowane światełka, najczęściej bez homologacji.
Druga rzecz to przepisy - powinny dawać diagnostom jasne wytyczne co jest dozwolone a co nie, nie powinno być tak że każdy montuje byle co i byle jak. Oprócz miejsca montażu jest jeszcze kąt świecenia, te światła mają świecić po oczach, ale z małą mocą, a ludzie montują jak popadnie, wpychają między kratki bez żadnej możliwości regulacji kąta i tego badziewia nie widać. DRL powinny być sprawdzane na odpowiednim przyrządzie tak samo jak reguluje się światła przednie.
Nic dodać i nic ująć.
ex V40 98r 1.8 16V Aut / ex S70 98r 2.0 10V Aut / ex V70 98r 2.5 10V Aut

Awatar użytkownika
bystrymarkus
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 1609
Rejestracja: 2010-10-11, 21:57
Imię: Michal
VOLVO: V70II/V70II
Silnik: 2,5T/D5
KW/KM/NM: 209/163
Rok: 2003
Był na spocie: 67
Średnie spalanie: 10/6
Przebieg: 390000
Lokalizacja: Toruń
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: bystrymarkus » 2015-01-16, 16:05

Ja kiedyś na cb powiedziałem kierownikowi vectry żeby zapalił normalne światła bo te diódki przy tych opadach deszczu są mało widoczne (dk 80 rej PO) Pan kazał mi kupić okulary :mrgreen:
amdr pisze:DRL powinny być sprawdzane na odpowiednim przyrządzie tak samo jak reguluje się światła przednie.
Według mnie montaż DRL w pojeździe który nie był fabrycznie wyposażony powinien być wpisany w dowód rejestracyjny jak hak czy instalacja gazowa. Ponieważ ingeruje się w obecną instalacje pojazdu oraz montuje dodatkowy element który powinien być homologowany
bystrymarkus junior zwany

Obrazek

Mój osobisty Drakkar V70

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6130
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi/ 740 sedan
Silnik: B230FK/M90 / B230F + ASB
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 471000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: Iwan » 2015-01-16, 16:12

bystrymarkus, kupiłeś? Tylko weź takie z homologacją, a nie z odpustu jakiś badziew ;)
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

Awatar użytkownika
mac03
VOLVO
VOLVO
Posty: 1047
Rejestracja: 2010-07-17, 18:44
Imię: Maciej
VOLVO: C70 II
Silnik: 2.0D
KW/KM/NM: 136KM
Rok: 2007
Był na spocie: 0
Przebieg: 210000
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: mac03 » 2015-01-16, 16:39

bystrymarkus pisze:Ponieważ ingeruje się w obecną instalacje pojazdu oraz montuje dodatkowy element który powinien być homologowany
Nie można ingerować w ogóle w oświetlenie pojazdu, natomiast montaż dodatkowego oświetlenia nie jest ingerencją :) Ot taka uwaga.
Idąc dalej tym tropem -> dodatkowe oświetlenie musi mieć homologację, gdy jej nie ma nie może być montowane.

Awatar użytkownika
volvuś v70
VOLVO
VOLVO
Posty: 2749
Rejestracja: 2014-07-01, 18:37
Imię: Marek
VOLVO: v70 II , s80 I
Silnik: 2.3 T5 - B5234T3 , B5244S
KW/KM/NM: 183/250KM -125/170KM
Rok: 2000
Był na spocie: 70
Średnie spalanie: wir w baku
Przebieg: 215000
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: volvuś v70 » 2015-01-16, 16:47

volvuś v70 pisze:czy ktoś pamięta z jakiego powodu wprowadzono jazdę na światłach cały rok ? :568:
widzę że się nikt nie kwapi z odpowiedzią :mrgreen:
wprowadzono to aby być przede wszystkim widocznym dla pieszego i miało to zmniejszyć liczbę wypadków z pieszymi!!!
ale cóż ..... czasami grzecznościowo "mrugam" światłami bo ktoś zapomniał załączyć - lecz na wysokości swojego auta dostrzegam ze trzy diodki na zderzaku........paranoja :630:
bystrymarkus pisze:Ja kiedyś na cb powiedziałem kierownikowi vectry żeby zapalił normalne światła bo te diódki przy tych opadach deszczu są mało widoczne (dk 80 rej PO) Pan kazał mi kupić okulary :mrgreen:
nie skomentuję :>
bystrymarkus pisze:Według mnie montaż DRL w pojeździe który nie był fabrycznie wyposażony powinien być wpisany w dowód rejestracyjny jak hak czy instalacja gazowa. Ponieważ ingeruje się w obecną instalacje pojazdu oraz montuje dodatkowy element który powinien być homologowany
całkowita racja :one: - po za tym są przepisy regulujące rozstaw dodatkowych świateł (halogeny) - jak pamiętam nie może być węższy niż 40 cm (coś ponad długość tablicy) oraz wartość od str. zew. samochodu (nie pamiętam) oraz odległość w pionie od podłoża - nie wspomnę o wklejaniu/naklejaniu w klosz :/
sorry za wywód , ale ta kwestia mnie strasznie drażni - jedynie mogę zrobić wyjątek dla "fiata 126p" z prądnicą....... ;)

Awatar użytkownika
bystrymarkus
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 1609
Rejestracja: 2010-10-11, 21:57
Imię: Michal
VOLVO: V70II/V70II
Silnik: 2,5T/D5
KW/KM/NM: 209/163
Rok: 2003
Był na spocie: 67
Średnie spalanie: 10/6
Przebieg: 390000
Lokalizacja: Toruń
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: bystrymarkus » 2015-01-17, 00:38

Iwan pisze:bystrymarkus, kupiłeś?
nie i nie zamierzam :D
mac03 pisze:natomiast montaż dodatkowego oświetlenia nie jest ingerencją
jednak trzeba trochę w wiązkę elektryczną zadziałać
bystrymarkus junior zwany

Obrazek

Mój osobisty Drakkar V70

theo-g
V
V
Posty: 145
Rejestracja: 2012-02-08, 11:40
Imię: J
VOLVO: V70 98r.
Silnik: B5254FS /2,4 20v
KW/KM/NM: 170 KM
Rok: 1998
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: theo-g » 2015-01-17, 01:50

Jak włączasz w dzień światła, nie wyłączaj myślenia i uwagi. magiczne słowo bezpieczeństwo ucina wszelkie dyskusje i wyłącza myślenie krytyczne. to tabu. A
jazda na światłach w dzień przy dobrej widoczności i kiedy wszyscy maja je właczone raczej watpliwie poprawia bezpieczeństwo. w dodatku pojazdy uprzywilejowane na światłach długich w takim tlumie gorzej sie wyrozniaja. jest to raczej tzw. kompensacja ryzyka - nasza czujność usypiamy wtedy wierzac że włączenie świateł uchroni nas samo z siebie. niektóre kraje odchodzą od tego.

Awatar użytkownika
Łosia Samosia
Miss Volvo
Miss Volvo
Posty: 3277
Rejestracja: 2012-06-02, 15:21
Imię: 0
VOLVO: XC70 AWD
Silnik: B6324S
KW/KM/NM: 238 ŁM ;)
Rok: 2008
Był na spocie: 67
Średnie spalanie: zależne od pory roku
Przebieg: 160000
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: Łosia Samosia » 2015-01-17, 08:18

theo-g pisze:Ajazda na światłach w dzień przy dobrej widoczności i kiedy wszyscy maja je właczone raczej watpliwie poprawia bezpieczeństwo.
Owszem, poprawia. To co dla jednego jest dobrą widocznością, dla drugiego już nie. Stąd pole do szerokich interpretacji i stąd tylu "Januszów" jeżdżących na kuchennych ledach pod wieczór i w czasie deszczu - przecież dzień jest jeszcze...
Ja się bardzo cieszę, że jest obowiązek jazdy w dzień na światłach. Bez tego albo nigdy nie wyjechałabym z parkingu, albo miała już rowalony samochód. Kierowcy tak parkują na każdym skrawku wolnego miejsca, że kompletnie zasłaniają mi widoczność w lewo. Gdyby nie światła odbijające się w karoseriach aut stojących po drugiej stronie ulicy, nie wiedziałabym że coś jedzie.
Już nie mówię o jeździe pod słońce.
A tak jest przepis jednoznaczny - ma się świecić. Tylko Polacy nie wytrzymaliby, gdyby nie zaczęli kombinować, jak by tu obejść przepis. Stąd te wszystkie kuchenne ledy montowane jak komu w duszy gra, dla rzekomej oszczędności paliwa. Tego paliwa na 100k km pewnie zużywa się za tyle, co te ledy kosztują. Tanie ledy się przepalają, a kosztują drożej niż żarówki, więc oszczędność z tego żadna de facto.

Awatar użytkownika
mac03
VOLVO
VOLVO
Posty: 1047
Rejestracja: 2010-07-17, 18:44
Imię: Maciej
VOLVO: C70 II
Silnik: 2.0D
KW/KM/NM: 136KM
Rok: 2007
Był na spocie: 0
Przebieg: 210000
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: mac03 » 2015-01-17, 09:51

bystrymarkus pisze:mac03 napisał(a):
natomiast montaż dodatkowego oświetlenia nie jest ingerencją

jednak trzeba trochę w wiązkę elektryczną zadziałać
Wiązki elektrycznie nie podlegają homologacji, czyli sam sobie odpowiedziałeś, że to dołożenie ;) . Ingerencja, by była gdybyś dzienne chciał zamontować w kloszu reflektora.
Co do samych świateł dziennych - aby można było na nich jeździć legalnie to muszą mieć homologację. U nas obowiązuje europejska (E w kółeczku). Z nią można jeździć od świtu do zmierzchu w warunkach dobrej widoczności, bez niej policjant legalnie można zabrać dowód, a diagnosta na SKP go nie podbijać. To tyle z kwestii prawnych...
W życiu wygląda to tak, że montaż i demontaż takich świateł zajmuje kwadrans, więc jak taki diagnosta nie podbije Januszowi dowodu na przeglądzie (co i tak jest rzadkością) to ten ściągnie lampki dla pieczątki, a później znów zamontuje... ;) Policja takiego nie wyłapie, bo Janusz jeździ tylko do Biedronki i kościoła, no i co takiemu zrobisz? :D

Awatar użytkownika
amdr
VOLVO
VOLVO
Posty: 1268
Rejestracja: 2013-09-02, 20:25
Imię: Pawel
VOLVO: C70
Silnik: T5 - B5234T3
KW/KM/NM: 176/240/330
Rok: 1999
Średnie spalanie: 14
Lokalizacja: Lublin
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: amdr » 2015-01-17, 10:44

volvuś v70 pisze:wprowadzono to aby być przede wszystkim widocznym dla pieszego i miało to zmniejszyć liczbę wypadków z pieszymi!!!
ale cóż ..... czasami grzecznościowo "mrugam" światłami bo ktoś zapomniał załączyć - lecz na wysokości swojego auta dostrzegam ze trzy diodki na zderzaku........paranoja :630:
To jest bzdura moim zdaniem, nie słyszałem że to pieszy miał problem z dostrzeżeniem samochodu, argumentem było zapobieżenie czołowym zderzeniom samochodów kiedy z przeciwka jedzie w cieniu. Ten obowiązek właśnie sprzyja wypadkom z pieszymi i rowerzystami, a także równoważy wypadki samochodów. Przede wszystkim teraz mniej widzi się samochody, a bardziej światła i jeśli jest przerwa w ciągu świateł to może się okazać, że to nie przerwa w ciągu samochodów a tylko ktoś zapomniał włączyć, wypadek gotowy i winny jest nie ten co zapomniał.

Druga rzecz - rowerzyści i piesi - oni nie mają obowiązku bycia oświetlonymi w ciągu dnia, porą jesienną i zimową kiedy jest szarówka są zupełnie niewidoczni wśród świateł samochodów. Tak samo jest na przejściach dla pieszych - widzę że najczęściej przejście jest najciemniejszym obszarem na jezdni, a powinno być od góry bardzo jasno oświetlone na całej długości żeby ludzie byli widoczni, ale to już inny temat tak samo jak bzdurne umieszczanie ścieżek rowerowych przy chodnikach i przejazdy rowerowe przez ulice.

pablomed
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 3140
Rejestracja: 2014-04-03, 15:49
Imię: Pawel
VOLVO: BMW X6 35d
Silnik: 3.0 d V6 Xdrive
KW/KM/NM: 210/286/580
Rok: 2010
Był na spocie: 16
Średnie spalanie: Nie liczę
Przebieg: 230000
Lokalizacja: Litzmannstadt
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: pablomed » 2015-01-17, 10:55

Jeśli dawać wiarę statystykom, obowiązek jazdy na światłach w dzień i przez cały rok poprawił wiele w szeroko pojętym zagadnieniu bezpieczeństwa na drogach.

http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosc ... Id,1582647" onclick="window.open(this.href);return false;
ex V40 98r 1.8 16V Aut / ex S70 98r 2.0 10V Aut / ex V70 98r 2.5 10V Aut

Awatar użytkownika
bystrymarkus
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 1609
Rejestracja: 2010-10-11, 21:57
Imię: Michal
VOLVO: V70II/V70II
Silnik: 2,5T/D5
KW/KM/NM: 209/163
Rok: 2003
Był na spocie: 67
Średnie spalanie: 10/6
Przebieg: 390000
Lokalizacja: Toruń
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: bystrymarkus » 2015-01-17, 11:21

Ciekawe czy w skandynawii czechach i gdzie tam jeszcze wprowadzili obowiązek jazdy na światłach przez cały rok też tak marudzą jak my polacy 8-)

Jeżdżę swoim karawanem przez prawie 3 rok, średnio 40-50tys km rocznie pokonuje i jeszcze żadnej żarówki nie wymieniłem :P
Nie widzę problemu jeżdżenia na światłach.
bystrymarkus junior zwany

Obrazek

Mój osobisty Drakkar V70

quiros
V
V
Posty: 102
Rejestracja: 2014-11-02, 00:11
Imię: PFdQ
VOLVO: v40II
Silnik: diesel
Rok: 2016
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 5,7
Przebieg: 150000
Lokalizacja: Katowice
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: quiros » 2015-01-17, 12:00

W Austrii obawiazek trwal rok.
Po wzroscie ilosci wypadkow z rowerzystami, motocyklistami i pieszymi, zrezygnowaneo ze swiatel w dzien.

theo-g
V
V
Posty: 145
Rejestracja: 2012-02-08, 11:40
Imię: J
VOLVO: V70 98r.
Silnik: B5254FS /2,4 20v
KW/KM/NM: 170 KM
Rok: 1998
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: theo-g » 2015-01-17, 12:17

włączone światła poprawiaja bardziej ★poczucie★ bezpieczeństwa. jednak argumenty przeciwnikow o oszczędności żarówek czy wiekszym zużyciu paliwa sa bez sensu akurat.
zobaczcie jak się usiłuje poprawic rzekomo widocznosc auta czy znaków:nowoczesne ledowe tylne światła rażą, znaki świetlne oślepiaja. wezmy odcinek z Grojca do warszawy, jadąc od Krakowa. te mrugajace znaki ostrzegajace o odcinkach zwężenia i wysepkach oślepiaja na kilka sekund.co prawda widoczne z daleka, z bliska porazaja wzrok. w taki sposób usypia sie ostroznosc kierowcy, systemy biernego bezpieczenstwa wyreczaja kierowce i wylaczaja jego aktywnosc

Awatar użytkownika
volvuś v70
VOLVO
VOLVO
Posty: 2749
Rejestracja: 2014-07-01, 18:37
Imię: Marek
VOLVO: v70 II , s80 I
Silnik: 2.3 T5 - B5234T3 , B5244S
KW/KM/NM: 183/250KM -125/170KM
Rok: 2000
Był na spocie: 70
Średnie spalanie: wir w baku
Przebieg: 215000
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: volvuś v70 » 2015-01-17, 12:50

amdr pisze:To jest bzdura moim zdaniem, nie słyszałem że to pieszy miał problem z dostrzeżeniem samochodu,
widocznie mało się poruszasz w mieście gdzie niejednokrotnie przejście dla pieszych jest przez ulicę gdzie auta w kolorach szarych , ciemnych zlewają się z asfaltem w słoneczne dni (prosty odcinek , często z górki) , nie wspominając o słońcu świecącym zza auta a oślepiającym pieszego
więc nie pisz że to bzdury - bo zapewne nie tylko ja miałem przypadek że nie zauważyłem auta "pod słońce" właśnie w szarym kolorze
amdr pisze:argumentem było zapobieżenie czołowym zderzeniom samochodów kiedy z przeciwka jedzie w cieniu.
czyli jest niewidoczny również dla pieszego w przypadku który podałem wyżej ;)

Awatar użytkownika
MAK
VO
VO
Posty: 198
Rejestracja: 2012-03-03, 15:29
Imię: Michal
VOLVO: 240 Wagon
Silnik: B230F + LPG
KW/KM/NM: 85/114/185
Rok: 1991
Był na spocie: 2
Średnie spalanie: 12/100 LPG
Przebieg: 360000
Lokalizacja: Łódź
Status: Offline
Kontakt:

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: MAK » 2015-01-17, 14:12

Powodem, dla którego ostatecznie zdecydowano o obowiązku używania świateł w ciągu dnia przez cały rok, jest uniknięcie niebezpiecznych sytuacji, gdy część kierowców decyduje się na włączenie świateł, a część uważa że nie ma takiej potrzeby. W ciągu pojazdów z włączonymi światłami taki jeden "ślepy" jest bardzo łatwy do przeoczenia, obecnie też łatwo się o tym przekonać.

Powody, dla których używane są światła dzienne, są różne. Na przykład wiecznie niedoładowany akumulator. Na przykład pełna automatyka włączania. Na przykład wymiana żarówki świateł mijania wymagająca demontażu zderzaka albo dojścia przez otwór inspekcyjny w nadkolu. A jeszcze jeden powód jest w załączniku, a jest to porządny metalowy odbłyśnik - a i tak się poddał. Tak że nie uważajmy korzystania z "dzienników" za bzdurę, wystarczy że będzie to zrobione zgodnie z prawem i sztuką, ot co.

PS Sam jeżdżę na tradycyjnych żarówkowych "wesemach".
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
amdr
VOLVO
VOLVO
Posty: 1268
Rejestracja: 2013-09-02, 20:25
Imię: Pawel
VOLVO: C70
Silnik: T5 - B5234T3
KW/KM/NM: 176/240/330
Rok: 1999
Średnie spalanie: 14
Lokalizacja: Lublin
Status: Offline

Re: Odp: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: amdr » 2015-01-17, 22:45

volvuś v70 pisze: widocznie mało się poruszasz w mieście...
Poruszam się głównie w mieście, problemu z zauważeniem nigdy nie miałem, ani jako pieszy ani zza kierownicy.
quiros pisze:W Austrii obawiazek trwal rok.
Po wzroscie ilosci wypadkow z rowerzystami, motocyklistami i pieszymi, zrezygnowaneo ze swiatel w dzien.
O tym właśnie pisałem, teoretycznie lepsza widoczność samochodów a w praktyce uczestnicy bez świateł niewidoczna.

I bez porównań do Skandynawii proszę, to zupełnie inne warunki, jak porównywać lub czerpać inspiracje to w Europie jest dużo państw o rozmaitych przepisach.

Awatar użytkownika
prebek
V
V
Posty: 14
Rejestracja: 2014-10-18, 17:51
Imię: Piotr
VOLVO: XC60
Silnik: 2,4
KW/KM/NM: 168
Rok: 2013
Przebieg: 40000
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: prebek » 2015-01-17, 23:01

że się wtrącę,

dlaczego poprzedni model XC60 nie może używać świateł "postojowych" jako DRL?

czego im brakuje?
najmłodsze autko = VOLVIK XC60 / D4 / AWD czarniutki
lymuzyna = BMW e65 /730D czekoladka
wołek roboczy = OPEL Combo 1,7,DTi niby biały

Awatar użytkownika
Łosia Samosia
Miss Volvo
Miss Volvo
Posty: 3277
Rejestracja: 2012-06-02, 15:21
Imię: 0
VOLVO: XC70 AWD
Silnik: B6324S
KW/KM/NM: 238 ŁM ;)
Rok: 2008
Był na spocie: 67
Średnie spalanie: zależne od pory roku
Przebieg: 160000
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: światła do jazdy dziennej - zagrożenia i mandaty

Post autor: Łosia Samosia » 2015-01-17, 23:31

amdr pisze:I bez porównań do Skandynawii proszę, to zupełnie inne warunki,
Tu się mylisz. W połowie Skandynawii są takie same warunki jak w Polsce. Pogoda w Sztokholmie zwykle taka jak w Warszawie. :mrgreen:
Na północy dzień krótszy, owszem, ale na południu +/- taki sam jak w PL. Jako, że Szwecja ma najniższe statystyki wypadków w Europie, w kwestiach bezpieczeństwa ufam bardzej im niż Austriakom.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Artykuły”