Strona 1 z 1

Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA vs. szyby laminowane

: 2018-07-30, 13:51
autor: ind
Szyby boczne w Volvo zapewniają niestety najsłabszą ochronę przed szkodliwymi promieniami słonecznymi UVA wśród 15 analizowanych marek aut w nowym badaniu naukowym. Szyby w Volvo XC60 2015 mają ochronę na poziomie 61%. Jedynie Ford daje równie słabe szyby boczne, wszystkie inne marki lepiej blokują promieniowanie ultrafioletowe z boku auta.

Wysoką ochronę przed UVA zapewniają jedynie boczne szyby laminowane. Wiele osób zastanawia się czy zamawiać boczne szyby laminowane do nowego Volvo. Okazuje się, że warto - nie tylko ze względu na lepsze wyciszenie auta i ochronę przed wybiciem szyby, ale i skuteczną ochronę przed rakotwórczymi promieniowaniem ultrafioletowym UVA. Można ew. okleić szyby bezbarwną folią - opcja tańsza i dostępna w używanych autach.

Okazało się przy okazji, że cena auta w ogóle nie ma wpływu na jakość szyb bocznych:
"Badanie wykazało, że nie było korelacji między ceną pojazdu i stopniem ochrony UVA szyby bocznej. Innymi słowy, droższe pojazdy nie gwarantowały większej ochrony UVA dla kierowców. Dlatego konsumenci, którzy kupują bardziej kosztowne samochody powinny mieć świadomość, że wyższe koszty pojazdu nie gwarantują pełnej ochrony UVA od strony bocznego okna. Z luksusowych modeli w tabeli, Rolls Royce zapewnił wysoką ochronę okna bocznego UVA (91% i 97%), podczas gdy Ferrari (64% i 62%) i Lamborghini (66%) były wśród najniższych ze wszystkich samochodów w tym badaniu. Zabezpieczenie okna bocznego wielu mniej kosztownych pojazdów, takich jak Chevrolet, Hyundai, Scion, Toyota, Honda, Kia i VW były wyższe niż niektórych luksusowych samochodów, takich jak BMW, Ferrari i Lamborghini. Przednie szyby oferowały konsekwentnie wysoką ochronę oczu i twarzy kierowcy przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA, dzięki warstwie plastiku w laminowanej przedniej szybie (który zapewnia skuteczną ochronę przed UVA).
Nawet w najnowszych samochodach okna boczne zapewniały średnio niewielką ochronę przed ultrafioletem UVA. Między poziomem ochrony przedniej szyby a bocznej była duża różnica nawet w najnowszych samochodach - zaledwie 15,6% samochodów ma wysoki poziom (> 90%) bocznej ochrony od UVA."

Cały artykuł naukowy z lutego 2018 (PDF):
https://symbiosisonlinepublishing.com/ophthalmology/ophthalmology28.pdf

Re: Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA vs. szyby laminowane

: 2018-07-31, 16:35
autor: Iwan
ind pisze:Szyby boczne w Volvo zapewniają niestety najsłabszą ochronę przed szkodliwymi promieniami słonecznymi UVA wśród 15 analizowanych marek aut w nowym badaniu naukowym.
zalatuje jakąś bzdurą - a te "szyby" nie są aby ze szkła? Bo mnie gdzieś uczyli, że zwykłe szkło zatrzymuje promieniowanie UV, a przepuszcza je szkło kwarcowe - stosowane w lampach np. do solariów, czy lampach do dezynfekcji np. pomieszczeń.

Czy może coś nie tak mnie uczyli.

A dla mnie hitem są okulary z naklejką "UV", tylko że mają one tak małe szkła, że wokół szkła, które może nie przepuszcza UV mnóstwo światła dostaje się do oka z boku - no ale dzisiejszy świat to mniej argumenty, a przede wszystkim marketing. Znaczy się, jak ludzie kupują, to znaczy się coś jest potrzebne i jest w porządku.

Re: Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA vs. szyby laminowane

: 2018-07-31, 19:01
autor: 4kowal
Teraz okulary ze szklanymi soczewkami są chyba w mniejszości.

Re: Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA vs. szyby laminowane

: 2018-07-31, 22:36
autor: Iwan
4kowal, ale to o kant czegośtam potłuc, nawet jak szklane, bo co z tego, jak obok szkieł światło wpada do oka i tak. Chyba tylko polarnicy, czy wspinacze wysokogórscy mają okulary które faktycznie chronią przed UV.

Pic na wodę, fotomontaż. Wciskają nam kit z każdej strony by zarobić. W Krakowie to są popularne maski antysmogowe... Takie same lub podobne coś tylko bez przydomka "antysmogowe" pewno chwilę przed całym tym szumem medialnym, to było do kupienia po 2 czy 5 zł, a potem po kilkadziesiąt... Dzieci na spacer krótki z przedszkola nie można wyprowadzić bo zabójczy smog (chyba prawie tak straszny jak potwór RODO), tylko że i tak jadą do i z przedszkola, więc dodatkowo 15-20 min wesołej zabawy na śniegu na przykład sądzę, że nic by im nie zmieniło. Ale wielkie halo o smog, wyższa kombinatoryka jak się z nim nie zetknąć, a nikt nie pomyśli jak zrobić, żeby go było mniej, czyli żeby nie palić syfem w piecu, czy nie używać auta koniecznie w każdym przypadku.

Re: Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA

: 2018-08-01, 07:52
autor: cezarpl
Doceniając trud autora poświęcony na zdobycie tych informacji, jakoś ciężko mi znaleźć jej praktyczne zastosowanie. Nie sądzę aby ktoś teraz wymieniał szyby na laminowane, oklejał je bezbarwną folią aby uchronić się przed "zabójczym" promieniowaniem UVA lub sprzedawał Volvo aby kupić Hyundaia... Co ciekawe, tak naprawdę szyby na pierwszy montaż dostarcza bodajże trzech głównych producentów - kto zatem decyduje jaki "indeks ochrony" stosować do poszczególnych marek?

Re: Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA vs. szyby laminowane

: 2018-08-01, 09:15
autor: rezon
szyby laminowane mają też minusy - w razie W o wiele trudniej je zbić, aby komuś pomóc wewnątrz

Re: Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA vs. szyby laminowane

: 2018-12-20, 20:56
autor: kruhy84
Odgrzebię temat jak że mi bliski.
Ciekawą sprawą jest badanie szyb w samochodach zwłaszcza dla tego że w wielu tych markach są szyby tych samych producentów. Żaden producent samochodów nie ma własnej fabryki szyb samochodowych pod własną marką. Generalnie na pierwszy montaż szyby produkowane są u jakiś 4-5 producentów na świecie. Jaki ma sens takie badanie i skąd takie różnice?
Nie mówcie że zależy od szkła itd. Szkło surowe samochodowe jest produkowane w jednym miejscu na świecie i tam zakupują je wszyscy producenci. Nie ma również szyb cieńszych, grubszych, twardych czy miękkich.