Witam,
czytałem różne rzeczy na ten temat na rozmaitych forach ale niestety informacje są ciut sprzeczne, mianowicie -
czy wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji gazowej jest niezbędny przy kupnie używanego auta z LPG, które ma już wbity gaz w dowód? (mówimy o aucie zarej. w Polsce;) )
Jedna sprawa to UK a druga przeglądy okresowe (ponoć raz wymagają tego dokumentu OPRÓCZ dokumentu do butli a raz nie)
pozdr
Dominik
Homologacjia sposobu montażu instalacji...?
- Domino_s
- V
- Posty: 15
- Rejestracja: 2016-08-22, 07:59
- Imię: Dominik
- VOLVO: 944
- Silnik: B230FK + AW71L
- KW/KM/NM: Wystarczy.
- Rok: 1996
- Średnie spalanie: Jeszcze nieliczyłem;
- Przebieg: 999999
- Status: Offline
- t_c
- VOLVO
- Posty: 1387
- Rejestracja: 2008-06-10, 16:43
- Imię: Jarek
- VOLVO: 945
- Silnik: B200FT
- KW/KM/NM: 155
- Rok: 1996
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 13,4 lpg
- Przebieg: 411000
- Lokalizacja: WK i WL
- Status: Offline
Re: Homologacjia sposobu montażu instalacji...?
Na gazie jeżdżę odkąd pojawiła się taka możliwość, będzie ze 30 lat. Nikt nigdy na żadnym przeglądzie nie prosił mnie o dokumenty inne, niż legalizacja zbiornika, nie słyszałem też o takim przypadku. Dlaczego? Nie wiem, w każdym razie diagności mają prawo sprawdzenia zgodności instalacji w aucie z dokumentami, ale z niego nie korzystają. Może wystarcza im wpis w dowodzie, który traktują jako dowód legalności istniejącego stanu? Poza tym praktycznie każdy element instalacji jest oznakowany numerem homologacji, wystarczy chwila do stwierdzenia czy jest jakaś rzeźba czy nie.
Zakup samochodu z instalacją lpg wpisaną do dowodu i samym świadectwem homologacji zbiornika w praktyce nie niesie żadnego ryzyka, trzeba by mieć solidnego pecha, żeby było inaczej. Dlatego obawiam się, że nie ma jednej dobrej odpowiedzi na Twoje pytanie. Np. w takich Niemczech sprawa jest jasna, jedziesz na przegląd z kompletem dokumentów a diagnosta sprawdza każdą przysłowiową śrubkę. Jak się coś nie zgadza - negatyw. U nas prawo to jedno, natomiast podejście do lpg jest o wiele luźniejsze, w praktyce po wpisie do dowodu można robić z instalacją co się chce, byle był ważny zbiornik a przewody od gazu nie były poklejone izolacją i ogólnie nie było chaosu pod maską. No i od kilku lat zbiornik jest przypisany do samochodu, używany kupiony na allegro jest wart tyle, ile waży. Numer butli powinien znajdować się w CEPiKu, więc teoretycznie jest możliwość wyłapania przekładki zbiornika z jednego auta do drugiego. Ale czy to działa? Pojęcia nie mam...
Zakup samochodu z instalacją lpg wpisaną do dowodu i samym świadectwem homologacji zbiornika w praktyce nie niesie żadnego ryzyka, trzeba by mieć solidnego pecha, żeby było inaczej. Dlatego obawiam się, że nie ma jednej dobrej odpowiedzi na Twoje pytanie. Np. w takich Niemczech sprawa jest jasna, jedziesz na przegląd z kompletem dokumentów a diagnosta sprawdza każdą przysłowiową śrubkę. Jak się coś nie zgadza - negatyw. U nas prawo to jedno, natomiast podejście do lpg jest o wiele luźniejsze, w praktyce po wpisie do dowodu można robić z instalacją co się chce, byle był ważny zbiornik a przewody od gazu nie były poklejone izolacją i ogólnie nie było chaosu pod maską. No i od kilku lat zbiornik jest przypisany do samochodu, używany kupiony na allegro jest wart tyle, ile waży. Numer butli powinien znajdować się w CEPiKu, więc teoretycznie jest możliwość wyłapania przekładki zbiornika z jednego auta do drugiego. Ale czy to działa? Pojęcia nie mam...
- Domino_s
- V
- Posty: 15
- Rejestracja: 2016-08-22, 07:59
- Imię: Dominik
- VOLVO: 944
- Silnik: B230FK + AW71L
- KW/KM/NM: Wystarczy.
- Rok: 1996
- Średnie spalanie: Jeszcze nieliczyłem;
- Przebieg: 999999
- Status: Offline
Re: Homologacjia sposobu montażu instalacji...?
no tyle to wiem, z praktyki, ale zawsze mnie ciekawilo jak to "POWINNO" wygladać zgodnie z przepisami, tym bardziej, że kiedyś się za to pewnie wezmą
w swoim 940 mam np tez homologacje ALE - żaden element się nie zgadza łącznie ze sterownikiem 3:)
w swoim 940 mam np tez homologacje ALE - żaden element się nie zgadza łącznie ze sterownikiem 3:)
- t_c
- VOLVO
- Posty: 1387
- Rejestracja: 2008-06-10, 16:43
- Imię: Jarek
- VOLVO: 945
- Silnik: B200FT
- KW/KM/NM: 155
- Rok: 1996
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 13,4 lpg
- Przebieg: 411000
- Lokalizacja: WK i WL
- Status: Offline
Re: Homologacjia sposobu montażu instalacji...?
Niech się najpierw wezmą za druciarzy, widziałem instalację poklejoną plastrem opatrunkowym żeby gaz się nie ulatniał , a auto przechodziło badanie...
Moje auto przyjechało do Polski już z instalacją, która była założona dwa lata po pierwszej rejestracji. Włoski kwit na zbiornik był, diagnostę interesował numer zbiornika i data, a o reszcie wystarczyło powiedzieć, że instalacja jest fabryczna i tak napisał w zaświadczeniu. Wydział komunikacji nie wnikał, kwit od diagnosty rzecz święta. Jakieś dokumenty do instalacji mam, ale po włosku i nie sądzę, żeby kiedykolwiek interesowały jakiegokolwiek diagnostę:)
Moje auto przyjechało do Polski już z instalacją, która była założona dwa lata po pierwszej rejestracji. Włoski kwit na zbiornik był, diagnostę interesował numer zbiornika i data, a o reszcie wystarczyło powiedzieć, że instalacja jest fabryczna i tak napisał w zaświadczeniu. Wydział komunikacji nie wnikał, kwit od diagnosty rzecz święta. Jakieś dokumenty do instalacji mam, ale po włosku i nie sądzę, żeby kiedykolwiek interesowały jakiegokolwiek diagnostę:)