Poradnik użytkowników instalacji LPG

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kiras
V
V
Posty: 69
Rejestracja: 2008-03-31, 18:23
VOLVO: V50
Silnik: 1,6D (D4164T)
KW/KM/NM: 81/110/240
Rok: 0
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ~7l/100km
Przebieg: 0
Lokalizacja: Zewsząd
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Kiras » 2008-04-12, 22:25

Witam.
Jako, że jestem początkującym użytkownikiem gazu w aucie, chciałbym aby powstał tutaj zbiór wszystkich ważnych informacji które ktoś taki jak ja powinien wiedzieć, zanim przekręci kluczyk w stacyjce i zepsuje wszystko ;) Zapraszam do tworzenia wielkiego kompendium wiedzy o instalacjach gazowych, butlach, gazie i wszystkim co związane z tym tematem.
W kwestii organizacyjnej: Wszelkie porady i informacje będą dołączane do pierwszego posta tego tematu aby ułatwić odnajdywanie potrzebnych informacji.

Na samym początku warto powiedzieć kilka słów o zasadzie działania silnika pracującego na paliwie gazowym.

Zasada jest taka sama jak w przypadku silnika spalinowego. W komorze cylindra sprężeniu ulega mieszanka paliwowo-powietrzna, która dzięki iskrze na świecy zapłonowej ulega wybuchowi.

Wytworzone w ten sposób ciśnienie powoduje suw tłoka, który połączony z mechanizmem korbowym wprawia w uch cały wał korbowy, który z kolei poprzez inne mechanizmy napędza koła pojazdu. Mieszanka paliwowo-powietrzna w przypadku paliwa gazowego, jest mieszanką gazu, który znajduje się już w fazie lotnej (nie zawsze), oraz powietrza.

Jak działają instalacje gazowe LPG

Dzięki ciśnieniu panującemu w zbiorniku, po otwarciu zaworu, który znajduje się w wielozaworze, płynny propan-butan płynie przewodami do elektrozaworu gazowego (elektrozawór jest zamknięty, gdy silnik znajduje się w stanie spoczynku, lub pracuje zasilany benzyną).
Ciekły gaz wysokociśnieniowym przewodem płynie do parownika reduktora. Tutaj podgrzany ciepłą wodą przechodzi w fazę lotną a ciśnienie spada do wartości około 1000 hPa. Lotny zostaje zmieszany z powietrzem i dzięki małemu nadciśnieniu zostaje zassany przez silnik.

Może kilka słów o Wadach i Zaletach posiadania instalacji gazowej.

Zalety instalacji LPG
  • Instalacja LPG jest niskociśnieniowa, a więc zbiornik jest lekki.
  • Sam silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów aby przystosować się do pracy na LPG.
  • LPG zawierając węglowodory o krótszym łańcuchu wydzielają mniej gazów cieplarnianych niż benzyna.
  • LPG jest w Polsce dużo tańszy niż benzyna, stąd tak znaczne zainteresowanie w Polsce tym paliwem
Wady instalacji LPG
  • zalecane jest (zwłaszcza zimą) uruchomienie silnika na benzynie,
  • większa ilość pary wodnej sprzyja korozji układu wydechowego,
  • butla ogranicza funkcjonalność samochodu,
  • większe są koszty przeglądów i serwisowania,
  • zbyt rzadkie korzystanie z układu zasilania benzyną powoduje awarie pompy paliwa,
  • spalanie LPG jest nieco wyższe niż benzyny,
  • w instalacjach starszych (podciśnieniowych - I i II generacji) istniało ryzyko fali wstecznej w kanale ssącym, stąd konieczny metalowy kolektor dolotowy i układ zapobiegający uszkodzeniu obudowy filtru powietrza ("kominek"),
  • wyższa temperatura spalania niż benzyny powoduje szybsze zużycie silnika - jeden z mocno rozpowszechnionych mitów na temat instalacji LPG, temperatura spalania w głównej mierze zależy od składu mieszanki (a więc prawidłowej regulacji instalacji LPG) a nie od zastosowanego paliwa,
  • nieprawidłowo skonfigurowana instalacja LPG może powodować uszkodzenia układu wydechowego (np. sondy lambda lub katalizatora).
Takie są ogólniki. Chciałbym aby osoby kompetentne wypowiedziały się na temat wad i zalet poszczególnych instalacji. I tu zaczynamy temat podziału instalacji gazowych.

Instalacje z informacji które udało mi się zdobyć dzielimy na 5 generacji:

I - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) bez regulacji składu.
II - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) z elektroniczną regulacją składu mieszanki.
III - instalacja wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej.
IV - instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, poprzez elektronicznie sterowane zawory (pot. wtryskiwacze).
V - instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej.

Budowa instalacji gazowych:
Generacja I
Opis
Gaz w stanie ciekłym dostaje się przez wielozawór do reduktora - parownika. Po odparowaniu i zamianie na stan lotny gaz dostaje się przez regulator gazu (sterowany ręcznie) do miksera. W mikserze powstaje mieszanka powietrzno - gazowa. Mieszanka dostaje się do kolektora ssącego skąd przez zawory ssące dociera do cylindra.
Zastosowanie
Systemy pierwszej generacji stosuje się przede wszystkim w samochodach, które nie są wyposażone w sondę Lambda i katalizator, czyli przeważnie w pojazdach gaźnikowych.

Generacja II
Opis
Ciekły gaz ze zbiornika, tak jak w przypadku instalacji I generacji, trafia przez wielozawór do reduktora - parownika. Następnie aby dostać się do miksera, po drodze trafia jeszcze do attuatora, czyli regulatora dawki gazu. Ilość gazu, który jest podawany do miksera, jest dostosowywana na podstawie odczytów czujników znajdujących się na silniku - również elektronika decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej. Wytworzona w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa trafia następnie do kolektora ssącego, z którego dostaje się do cylindrów przez zawory ssące.
Zastosowanie
Gazowe układy zasilania II generacji stosuje się w samochodach wyposażonych w katalizator i sondę Lambda - układ I generacji mógłby uszkodzić katalizator.

Generacja III
???


Generacja IV
Opis
W tym układzie zasilania stosuje się jeszcze nowocześniejszy, jednostopniowy reduktor-parownik. Odparowany gaz trafia do wtryskiwacza, który steruje sekwencyjnym wtryskiwaniem gazu od razu do cylindrów.
Takie podawanie gazu jest możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanego technologicznie układu sterującego, który jednocześnie ustala moment wtrysku oraz czas jego trwania. Wyliczenie odpowiedniej ilości gazu za każdym razem należy również do zadań komputera. Niewątpliwą zaletą układów zasilania IV generacji jest spełnianie przez nie najnowszych standardów odnoszących się do emisji spalin.
Generacja IV obejmuje również układy, w których wykorzystuje się magistralę SGI. To właśnie poprzez nią z reduktora-parownika gaz jest sekwencyjnie wtryskiwany do cylindrów.
Magistrala SGI pozwala na osiąganie takich samych charakterystyk jazdy auta na gazie, jak w przypadku wariantu benzynowego.
Zastosowanie
Układ zasilania IV generacji SGI może współpracować z najnowszymi typami silników i również spełnia surowe normy emisji spalin.

Generacja V
Opis
System LPI firmy Vialle to zupełnie nowy układ zasilania samochodów gazem. Gaz dostarczany jest do zaworów ssących silnika w stanie ciekłym, a nie jak we wcześniejszych systemach-lotnym do układu dolotowego. Od niedawna technologia ciekłego wtrysku gazu dostępna jest również w Polsce.

Vialle, holenderski producent instalacji do zasilania pojazdów gazem, jest znaną w całym świecie firmą wiodącą prym w instalacjach LPG. Po latach badań i testów, Vialle stworzyło system wtrysku gazu o parametrach porównywalnych z najlepszymi rozwiązaniami wtrysku benzyny. System LPI może zostać zaadaptowany do wszystkich nowoczesnych silników z wtryskiem paliwa, oraz jest jedynym systemem który można zastosować do silników z turbo doładowaniem i przystosowanych do pracy na mieszance ubogiej. Jednocześnie nie powoduje on obniżenia osiągów samochodu.

W tej nowej technologii gaz płynny nie jest już odparowywany, lecz wtryskiwany w fazie ciekłej do kolektora dolotowego silnika. Efekt chłodzący rozprężanego gazu daje w efekcie wyższy stopień napełnienia cylindrów, a co za tym idzie wzrost mocy silnika. Nie jest to jedyny element odróżniający LPI od systemów niższych generacji. Zastosowano tu nowatorską strategię sterowania wtryskiem gazu. Wtryskiwacze gazowe LPI są zarządzane przez system sterowania wtryskiem benzyny samochodu. Metoda ta jest bardzo naturalna dla silnika oraz wykorzystuje wszystkie elementy technologii przewidziane przez producenta pojazdu. Wszystkie parametry pracy silnika są zachowane a samochód jest bardziej przyjazny dla środowiska.

Elementy charakteryzujące system LPI Vialle:

* Nie ma zauważalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
* Nie ma straty mocy ani różnicy w elastyczności pojazdu.
* Przyśpieszenie na zasilaniu gazowym jest takie jak na benzynowym.
* Samochód nie wymaga dodatkowej opieki ani regulacji.
* Nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym, czego nie można wykluczyć w układach z zastosowaniem parownika.
* System wtrysku gazu w fazie ciekłej jest absolutnie niezależny od warunków atmosferycznych.

Działanie systemu LPi może być porównane jedynie do działania systemu wtrysku benzyny: sprężony (ciekły) gaz jest doprowadzony do wtryskiwaczy. Układ zawiera zbiornik zintegrowany z pompą (1). Pompa podwyższa ciśnienie w przewodach i pompuje ciekły LPG do regulatora ciśnienia. Regulator ciśnienia (2) monitoruje nadciśnienie panujące w przewodach. W jego składzie znajduje się zawór odcinający, który jest otwarty przy przełączaniu zasilania z benzyny na LPG. Paliwo płynie do wtryskiwaczy (3) zamontowanych w kolektorze dolotowym. Nadmiar gazu płynnego jest zawracany do zbiornika przewodem zwrotnym poprzez regulator ciśnienia. Wtryskiwacze LPG są kontrolowane przez układ sterujący (LPE) za pomocą sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi. Sygnały te pochodzą z systemu zarządzającego wtryskiem benzynowym i są transformowane na sygnały wtryskiwaczy gazowych. Wszystkie podstawowe funkcje diagnozowania i zarządzania silnikiem pozostają niezmienne.


Kwestie prawne posiadania instalacji gazowej
Posiadanie instalacji gazowej w swoim aucie wiąże się z pewnymi obowiązkami.
Okresowe badania techniczne - ???
Legalizacja butli
Należy posiadać ważne świadectwo legalizacji butli. Każdy zbiornik musi zostać zbadany i zatwierdzony przez Inspektora Transportowego Dozoru Technicznego. Badanie takie należy robić raz na 10 lat. Każde badanie potwierdzane jest protokołem badania okresowego oraz decyzją Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Na butli zostaje wytłoczony znak z datą następnego badania. Koszt takiego badania to około 200-300zł więc przy instalacjach generacji I-IV można zastanawiać się nad kupnem nowej butli. W przypadku instalacji V generacji, w których butla zawiera również pompę, jest ona nieco droższa i badanie również może kosztować więcej (ok 400zł).

Dobre rady...
  • Warto samemu raz na pół roku przeczyścić filtr gazowy. Należy wymontować go i oczyścić sprężonym powietrzem lub po prostu podmuchać i delikatnie oczyścić filtr miękką szczoteczką. Wydłuża to zdecydowanie jego żywotność oraz pozwala zaoszczędzić nieco na spalaniu - jest to rada której udzielił mi atestowany gazownik z Grębocina i dotyczyła filtra w instalacji V generacji - LPi
ŹRÓDŁA:
WIKIPEDIA
AUTO KLINIKA
http://www.instalacje-gazowe.endi.pl/[/b]
Ostatnio zmieniony 2008-04-20, 22:31 przez Kiras, łącznie zmieniany 1 raz.

JMJM53
V
V
Posty: 1
Rejestracja: 2008-07-08, 10:53
VOLVO: v40
Silnik: 1,8
KW/KM/NM: 85
Rok: 1997
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Lipiny
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: JMJM53 » 2008-07-15, 11:40

Kiras, Witam. Proszę Cię o podanie gdzie znajduje się filtr gazu płynnego w instalcji typu VIALLE, o której pisałes. ja taką posiadam.
Z góry serdecznie dziękuje.

Awatar użytkownika
Kiras
V
V
Posty: 69
Rejestracja: 2008-03-31, 18:23
VOLVO: V50
Silnik: 1,6D (D4164T)
KW/KM/NM: 81/110/240
Rok: 0
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ~7l/100km
Przebieg: 0
Lokalizacja: Zewsząd
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Kiras » 2008-07-15, 19:49

Filtr znajduje się na butli. Musisz odkręcić klapkę i zobaczysz podłużną metalową obudowę filtra. Musisz go odkręcić (powoli, żeby gaz nie huknął Ci w twarz!!!). Potem pozostaje już tylko wykręcenie filtra z obudowy (o ile pamiętam to kluczyk 14 i 19.

Awatar użytkownika
dexter
V
V
Posty: 14
Rejestracja: 2008-07-04, 11:15
VOLVO: C70
Silnik: 2.0
Rok: 1998
Był na spocie: 1
Przebieg: 0
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: dexter » 2008-07-17, 18:18

Czy regulacja instalacji gazowej IV generacji wymaga stosowania specjalistycznych urządzeń i głęboko fachowej wiedzy ? Czy może ogranicza się to do podłączenia instalacji do komputera i uruchomienia opcji pod tytułem "kalibracja" w programie serwisowym ?

spacelord
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 861
Rejestracja: 2007-02-27, 15:20
Imię: Przemek
VOLVO: XC70
Silnik: B5252T2
KW/KM/NM: 209/320
Rok: 2002
Był na spocie: 7
Średnie spalanie: 13,5-14
Przebieg: 283000
Lokalizacja: Poznań
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: spacelord » 2008-07-18, 10:45

Pan magik, przeszkolony, podpina laptopa i miesza. Ustawia obroty i temperature przelaczania na gaz. Cala mape wtryskow przelicza program sam, w czasie jazdy najlepiej. I tyle.
Bez przejazdzki ustawiaja tylko recznie, na oko jakies male korekty.
Sam nic nie zrobisz ;-)
"Opinions are like assholes - everybody's got one" Harry Callahan

Moje obecne S80 (Zielone Zło in progress)
Ex 960 Mk II B6304F
Ex V70 Mk I B5234T3
Ex 850 B5252S

Awatar użytkownika
marlow
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 699
Rejestracja: 2007-01-27, 21:20
Imię: Marcin
VOLVO: 854
Silnik: 2,3 T5
KW/KM/NM: 225KM
Rok: 1994
Był na spocie: 11
Przebieg: 338000
Lokalizacja: Ryki/Dania
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: marlow » 2008-07-18, 22:42

A mnie interesuje instalacja II Generacji - VIALLE TYP-F.Jeśli ma ktoś jakieś materiały (schematy,obsługa,regulacja) chętnie się z nimi zapoznam.

torghny
V
V
Posty: 6
Rejestracja: 2008-07-21, 11:20
VOLVO: s80
Silnik: 2.5
Rok: 2000
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Śląsk
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: torghny » 2008-08-21, 15:41

Kiras pisze:Filtr znajduje się na butli. Musisz odkręcić klapkę i zobaczysz podłużną metalową obudowę filtra. Musisz go odkręcić (powoli, żeby gaz nie huknął Ci w twarz!!!). Potem pozostaje już tylko wykręcenie filtra z obudowy (o ile pamiętam to kluczyk 14 i 19.

Mam dodatkowe pytako, bo laik jestem w tych sprawach, czy ten gaz moze w jakiejs malej ilosci "syknac" tylko w chwili popuszczania tych srobek, czy tez po wyjeciu tego filtra ten obwod bedzie otwarty i trzeba czyms zaslepic te przewody, by gaz sie nie wydostawal? Boje sie tego odkrecac nim sie nie upewnie. Z gory dzieki za pomoc i pozdrawiam.

P.S. Jeszcze jedna sprawa, jesli instalacja dziala mi narazie bez wiekszych zastrzezen, to czy powiniem jezdzic, czy mimo wszystko szukac najblizszego fachowca i kazac mu przejrzec ta instalacje. Czy oprocz tego filtra cos sie tam jeszcze okresowo czysci?

AmadeuS111
V
V
Posty: 7
Rejestracja: 2008-07-29, 13:06
VOLVO: V40
Silnik: 1.8 benzyna
Rok: 98
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Gdynia
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: AmadeuS111 » 2008-09-03, 23:21

Witam!!
Chciałem wszystkim polecić montaż instalacji gazowej sam też się na początku łamałem z tą decyzją ale ekonomia przemówiła i pomogła w wyborze.
Przy przebiegu 130 tyś. w Hondzie Civic 1.5 90koniówzałożyłem instalacja II generacji zakładana przez wyspecjalizowany warsztat , żadnych problemów nie miałem chodziła bezawaryjnie. Po przebiegu 260 właśnie sprzedałem autko znajomemu i dalej śmiga. Podobno powinno się robić remont parownika pomiędzy 80-100 tyś ja go nie robiłem jedynie po przebiegu 110 tyś. co kilka tankowań trzeba wyregulować wolne obroty na biegu jałowym .Jak by autko miało zostać u mnie to bym zrobił ten remont parownika ale potrzeba była większego autka i zostałem szczęśliwym posiadaczem V40!!! :lol:

dziubek_1
V
V
Posty: 49
Rejestracja: 2007-09-24, 18:17
VOLVO: s40
Silnik: 1.8 +LPi
KW/KM/NM: 85/115/165
Rok: 96
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Przewodowice
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: dziubek_1 » 2009-03-16, 08:37

do torghny, -butla zawiera zawór, także przy odkręcaniu filtra musisz poczekać ze 2 min aż przestanie syczeć gaz. Musi on zejść z całego układu poza butlą...
jak masz jakieś pytania odnośnie LPi to na priv pisz.
www.dietek.pl Indywidualne diety odchudzające! Zdrowo i bezpiecznie

neromonia
V
V
Posty: 3
Rejestracja: 2009-08-17, 20:23
VOLVO: v70
Silnik: 2.4
KW/KM/NM: 170 km
Rok: 0
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: anglia
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: neromonia » 2009-08-17, 21:30

hejka pozdrawiam zakładajacego ten post ;) mam pytanie , bo mam trochę materiałów filmów , programów opisów itp. na temat gazu , czy jest opcja dopinania załączników tutaj ?? i czy ktoś będzie mógł sobie to ściągnąć ???
neromonia

Awatar użytkownika
Koral999
V
V
Posty: 101
Rejestracja: 2007-03-24, 15:21
VOLVO: 460
Silnik: B18U-103/113 1.8 LPG
KW/KM/NM: 66/90/180
Rok: 1995
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: za du¿e
Przebieg: 170
Lokalizacja: Poland
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Koral999 » 2009-08-19, 22:05

Ja mam też pytanie o filtr gazu, w swojej 440 mam oryginalną holenderską instalacje , chciałbym przeczyścić filtr ale nie wiem gdzie on się znajduje, może mi ktoś pomóc?

neromonia
V
V
Posty: 3
Rejestracja: 2009-08-17, 20:23
VOLVO: v70
Silnik: 2.4
KW/KM/NM: 170 km
Rok: 0
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: anglia
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: neromonia » 2009-08-19, 22:24

sorki jesli chodzi o cholendra nie mam pojecia nie pomoge przepraszam :(
neromonia

stilldead
V
V
Posty: 33
Rejestracja: 2012-10-20, 19:38
VOLVO: S70
Silnik: 2.3 T5
KW/KM/NM: 240 KM
Rok: 1997
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: stilldead » 2013-05-03, 20:15

Witam, ja chcialem zapytac o LPG w silnikach z 5-cioma cylindrami. Jak to jest, te znane, "bardzo dobre" sa to 4-ro cylindrowe. Jak silnik z LPG zachowuje sie z piecioma cylindrami?
:)

Awatar użytkownika
Pyroli
VOLV
VOLV
Posty: 661
Rejestracja: 2011-09-02, 18:10
VOLVO: S80
Silnik: 2.8 T6 + LPG
KW/KM/NM: 200/272/380
Rok: 1999
Był na spocie: 0
Przebieg: 251000
Lokalizacja: Myslowice
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Pyroli » 2013-05-03, 21:18

Nie ma znaczenia ile cylindrów.

Awatar użytkownika
Pyroli
VOLV
VOLV
Posty: 661
Rejestracja: 2011-09-02, 18:10
VOLVO: S80
Silnik: 2.8 T6 + LPG
KW/KM/NM: 200/272/380
Rok: 1999
Był na spocie: 0
Przebieg: 251000
Lokalizacja: Myslowice
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Pyroli » 2013-05-04, 14:42

Diesel i bena też śmierdzą. Dla mnie ropa dużo gorzej niż LPG.

Zakaz wjazdu obowiązuje w garażach bez wentylacji. W cywilizowanym regionie nie ma problemu z parkowaniem na podziemnym.

Butle można wsadzić walcową nawet do 90 L jeśli komuś zależy na pojemności.

David
VOLVO
VOLVO
Posty: 1090
Rejestracja: 2011-04-23, 20:57
Imię: Dawid
VOLVO: 760/V70II
Silnik: D24TIC/D5
KW/KM/NM: 115/163
Rok: 1988
Średnie spalanie: 9/6.5
Przebieg: 350
Lokalizacja: Brzeg
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: David » 2013-05-04, 14:57

Ja mam butlę 95litrów, napełnić można 80l, a jak pali nam w trasie 10/100 to mamy do przejechania 800km + drugie tyle na pełnym zbiorniku benzyny jak komuś tak zależy na zasięgu bo np. chce obrócić w dwie strony na krajowym paliwie :x
Ex:
240 B19E 82'
850 T5 95'
940 B230FB 94'

stilldead
V
V
Posty: 33
Rejestracja: 2012-10-20, 19:38
VOLVO: S70
Silnik: 2.3 T5
KW/KM/NM: 240 KM
Rok: 1997
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
Lokalizacja: Kraków
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: stilldead » 2013-05-07, 08:18

Chodzilo mi bardziej o zużycie silnika. Wiem ze "suche paliwo" bardziej niszczy silnik niż benzyna. Ile w tym prawdy, co sadzicie o tym?
:)

Driv3rrrr
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4243
Rejestracja: 2012-11-18, 16:22
Imię: Artur
VOLVO: Jaguar S-Type
Silnik: 3.0 V6 LPG
KW/KM/NM: 175/238/293
Rok: 2003
Był na spocie: 11
Przebieg: 227000
Lokalizacja: Niedrzwica Kość./Lublin
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Driv3rrrr » 2013-05-07, 22:59

Temat rzeka można powiedzieć. W sumie jak każde paliwo tak i LPG ma swoje wady i zalety. A czy niszczy silnik...ludzie robią po 100-150 tys na LPG i silnik ma się b. dobrze :)
Były praktykant ASO Volvo
Było: Volvo S80
Obecnie:
Jaguar S-Type - http://volvoforum.pl/viewtopic.php?f=101&t=88342" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche Cayenne
Diagnostyka komputerowa - Lublin i okolice

Awatar użytkownika
Pyroli
VOLV
VOLV
Posty: 661
Rejestracja: 2011-09-02, 18:10
VOLVO: S80
Silnik: 2.8 T6 + LPG
KW/KM/NM: 200/272/380
Rok: 1999
Był na spocie: 0
Przebieg: 251000
Lokalizacja: Myslowice
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Pyroli » 2013-05-08, 23:31

Nie ma czegoś takiego jak "suche paliwo" to jakiś idiota musiał wymyślić. Zawory nie potrzebują smarowania. Tylko na prowadnicach a tam LPG ani bena nie dochodzi.
LPG nie niszczy silnika, niszczą go ludzie którzy nie powinni dotykać układów wtrysku paliwa. Przy czym mam na myśli gaziarzy druciarzy.


Z kolei LPG mniej zmywa film olejowy z cylindrów niż benzyna więc w tej kwestii jest lepsze.

Ponadto trzeba pamiętać o regulacji luzów zaworowych jak są manualne i tak półtora razy częściej niż benzyna. Wiąże się to z wyższą temperaturą spalania choć co niektórzy mierząc temperaturę LPG zanotowali niższe wyniki jak na benzynie. W takich przypadkach LPG nawet całkiem może wydłużyć życie silnika.

Poza tym LPG może wydłużyć życie silnikowi jeśli jest idealnie zestrojone.

Awatar użytkownika
zbij
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 2246
Rejestracja: 2009-12-23, 22:45
Imię: Zbyszek
VOLVO: s80 2,4 LPG
Silnik: b5244s2 + M56
KW/KM/NM: 140 KM
Rok: 2000
Był na spocie: 0
Przebieg: 330000
Lokalizacja: Tarnów
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: zbij » 2013-05-08, 23:40

LPG ,, zabija '' silniki, ale tylko w przypadku najoszczędniejszych ustawień.
Pozdrawiam zbij
ex:
740 LPG b230F + M47 88r.
960 LPI b6304 + M90 95r.
940 LPG b230FB + M47 91r.

tofu
VO
VO
Posty: 243
Rejestracja: 2011-09-02, 21:46
Imię: Wojtek
VOLVO: v40
Silnik: T4
KW/KM/NM: 147/200/300
Rok: 1997
Był na spocie: 1
Średnie spalanie: 15
Przebieg: 180000
Lokalizacja: kraków
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: tofu » 2013-05-13, 23:46

przy 4 gen ten bezpośredni wtrysk nie jest taki bezpośredni .

Od siebie mogę dodać takie coś



Problemy z Gazem sekwencyjnym

1) Dużo pali
---sprawdzić szczelność
----sprawdzić sondę lambda bo i pb będzie tyle palił
----- sprawdzić resztę komponentów odpowiedzialnych za dobór mieszanki np. czuj Temp przepływomierz

2) Szarpie podczas przyspieszania i muli się
----przyczyn może być wiele
----od żle dobranego reduktora
----źle dobrany wydatek wtryskiwaczy (dysze)
----potrzebna poprawna regulacja
--- sprawdzić układ zapłonowy świece kable ..

3) Gaśnie zaraz po przełączeniu
--- zbyt niska temp przełączania marznący reduktor
--- posklejane wtryskiwacze rada czyszczenie / wymiana
--- uszkodzona któraś cewka elektrozaworu /brudny sworzeń elektrozaworu nie otwiera się czyszczenie
---nie odpowiednia dawka gazu regulacja
--- puste węże gazowe nieszczelność ..

4) Problem z odpaleniem po postoju
----Puszczanie malej dawki LPG do kolektora ssącego przez instalację LPG
Np. przez wtryskiwacze lub np. przez obieg podciśnienia kme

5) Duże znikanie PB śmigając na LPG
----próg przełączania się z LPG na PB po obrotach ustawiony 4000 rpm powyżej ssanie PB
-----zima dłuższy czas pracy na PB jak i na ssaniu pożera spore ilości
-----duże spadki ciśnienia na reduktorze centralka przełącza część wtryskiwaczy na PB
bez piszczenia i innych oznak ,,,

6) Po montażu LPG problemy nie wchodzi na obroty przerywa szarpie itp ...
--- Sprawdzić układ zapłonowy
--- świece które jeszcze żyją na pb na LPG mogą na ciepłym silniku już nie dawać iskry takiej jak trzeba
Forum Volvo V40 S40 <http://www.V40.info.pl>

Porady strojenie LPG z AFR Diagnostyka

Awatar użytkownika
Stuczekjan
VOLV
VOLV
Posty: 978
Rejestracja: 2011-10-06, 13:11
Imię: Tomasz
VOLVO: S80
Silnik: 2.9
KW/KM/NM: 205 KM
Rok: 99
Był na spocie: 32
Średnie spalanie: 10,5 LPG
Przebieg: 485000
Lokalizacja: Inowrocław
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Stuczekjan » 2013-05-26, 18:14

Mam takie pytanko.
Można zamontować filtr gazu między parownikiem a silniczkiem krokowym przy instalacji I generacji takiej na śrubę?Takie jak są stosowany przy sekwencji?
Pozdrawiam Tomek.

David
VOLVO
VOLVO
Posty: 1090
Rejestracja: 2011-04-23, 20:57
Imię: Dawid
VOLVO: 760/V70II
Silnik: D24TIC/D5
KW/KM/NM: 115/163
Rok: 1988
Średnie spalanie: 9/6.5
Przebieg: 350
Lokalizacja: Brzeg
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: David » 2013-05-26, 18:17

To na śrubę czy z silniczkiem :x
Ex:
240 B19E 82'
850 T5 95'
940 B230FB 94'

Awatar użytkownika
Stuczekjan
VOLV
VOLV
Posty: 978
Rejestracja: 2011-10-06, 13:11
Imię: Tomasz
VOLVO: S80
Silnik: 2.9
KW/KM/NM: 205 KM
Rok: 99
Był na spocie: 32
Średnie spalanie: 10,5 LPG
Przebieg: 485000
Lokalizacja: Inowrocław
Status: Offline
Kontakt:

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: Stuczekjan » 2013-05-26, 18:18

Na śrubę ale mam też silnik krokowy silnika.
Pozdrawiam Tomek.

Awatar użytkownika
zbij
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 2246
Rejestracja: 2009-12-23, 22:45
Imię: Zbyszek
VOLVO: s80 2,4 LPG
Silnik: b5244s2 + M56
KW/KM/NM: 140 KM
Rok: 2000
Był na spocie: 0
Przebieg: 330000
Lokalizacja: Tarnów
Status: Offline

Re: Poradnik użytkowników instalacji LPG

Post autor: zbij » 2013-05-26, 18:53

Pierwsza generacja była do gaźników.
Pozdrawiam zbij
ex:
740 LPG b230F + M47 88r.
960 LPI b6304 + M90 95r.
940 LPG b230FB + M47 91r.

ODPOWIEDZ

Wróć do „LPG [Gaz płynny]”