S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
- Wojbor
- V
- Posty: 36
- Rejestracja: 2011-01-31, 19:46
- Imię: Marcin
- VOLVO: V70 2,4D
- Silnik: 2,4
- KW/KM/NM: 163 KM
- Rok: 2006
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 12trasa, 14 miasto
- Przebieg: 290000
- Lokalizacja: Rawa Mazowiecka
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Nie daj się tylko nabić w butelkę przez gazowników, którzy zaproponują ci wymianę całej instalacji. Jeśli będziesz chciał kupić silniczek to daj znać, pomogę.
Powodzenia i przyjemności z jazdy
Powodzenia i przyjemności z jazdy
Było 440 `94 1,8LPG zielony
Było 850 `92 2,5 LPG czerwony
Było 960 `97 2,9 LPG USA automat grafitowy
Było V70 `02 2,4 LPG czarny Bi-Fuel
Jest V70 `06 2,4D automat srebrny
Było 850 `92 2,5 LPG czerwony
Było 960 `97 2,9 LPG USA automat grafitowy
Było V70 `02 2,4 LPG czarny Bi-Fuel
Jest V70 `06 2,4D automat srebrny
- pawel_w
- V
- Posty: 26
- Rejestracja: 2014-06-13, 19:35
- Imię: Pawel
- VOLVO: S60
- Silnik: 1,6
- KW/KM/NM: 180
- Rok: 2012
- Średnie spalanie: 10,5
- Przebieg: 103000
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Jeden taki co najchętniej wywaliłby kolteca i wstawił w swoim warsztacie sekwencję dywaguje nawet na tym forum...
-
- V
- Posty: 6
- Rejestracja: 2016-01-28, 18:04
- Imię: Piotr
- VOLVO: XC70
- Silnik: 2.4T
- KW/KM/NM: 200
- Rok: 2000
- Przebieg: 310000
- Lokalizacja: Włodowice
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Ślicznie dziękuję koledzy!
Nie zamierzam zmieniać tej instalacji. Auto ma być w 100% oryginalne. Zobaczymy w poniedziałek jak będzie chodzić po wymianie wszystkiego. Poza tym jeśli to krokowy to zawsze można najpierw spróbować go wymyć jakimś środkiem do gaźników/przepustnic.
Swoją drogą lokalizacja tego rozdzielacza to masakra jakaś Gdybym chciał go wyjąć w całości to chyba tylko od spodu
Generalnie auto ma jeszcze kilka kosmetycznych rzeczy które chciałbym zrobić i wymienić ale nie jest to nic poważnego. Cieszy mnie to, że jest jeszcze bardziej komfortowe niż 940, które kiedyś miałem.
Ciekaw jestem jak zniesie tak długą podróż za 2 tygodnie
Nie zamierzam zmieniać tej instalacji. Auto ma być w 100% oryginalne. Zobaczymy w poniedziałek jak będzie chodzić po wymianie wszystkiego. Poza tym jeśli to krokowy to zawsze można najpierw spróbować go wymyć jakimś środkiem do gaźników/przepustnic.
Swoją drogą lokalizacja tego rozdzielacza to masakra jakaś Gdybym chciał go wyjąć w całości to chyba tylko od spodu
Generalnie auto ma jeszcze kilka kosmetycznych rzeczy które chciałbym zrobić i wymienić ale nie jest to nic poważnego. Cieszy mnie to, że jest jeszcze bardziej komfortowe niż 940, które kiedyś miałem.
Ciekaw jestem jak zniesie tak długą podróż za 2 tygodnie
- Wojbor
- V
- Posty: 36
- Rejestracja: 2011-01-31, 19:46
- Imię: Marcin
- VOLVO: V70 2,4D
- Silnik: 2,4
- KW/KM/NM: 163 KM
- Rok: 2006
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 12trasa, 14 miasto
- Przebieg: 290000
- Lokalizacja: Rawa Mazowiecka
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Nie musisz wyjmować całego rozdzielacza żeby wymienić silniczek, on jest na wierzchu więc wystarczy go odkręcić od rozdzielacza, trochę kłopotu z tym jest, ja wyjmowałem wiatrak żeby się do niego dostać ale kolega pawel_w zrobił to bez wyjmowania czegokolwiek podobno więc da się
Na razie wymień filtry i sprawdź. Myślę też że silniczek raczej nie ma noc do szarpania, prędzej reduktor ale takie tylko moje gdybanie.
Na razie wymień filtry i sprawdź. Myślę też że silniczek raczej nie ma noc do szarpania, prędzej reduktor ale takie tylko moje gdybanie.
Było 440 `94 1,8LPG zielony
Było 850 `92 2,5 LPG czerwony
Było 960 `97 2,9 LPG USA automat grafitowy
Było V70 `02 2,4 LPG czarny Bi-Fuel
Jest V70 `06 2,4D automat srebrny
Było 850 `92 2,5 LPG czerwony
Było 960 `97 2,9 LPG USA automat grafitowy
Było V70 `02 2,4 LPG czarny Bi-Fuel
Jest V70 `06 2,4D automat srebrny
- pawel_w
- V
- Posty: 26
- Rejestracja: 2014-06-13, 19:35
- Imię: Pawel
- VOLVO: S60
- Silnik: 1,6
- KW/KM/NM: 180
- Rok: 2012
- Średnie spalanie: 10,5
- Przebieg: 103000
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Potwierdzam w 100% wpis kolegi Wojbor
Powodzenia i radości z jazdy twoim bifuelem....
Powodzenia i radości z jazdy twoim bifuelem....
-
- VIP
- Posty: 7624
- Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
- Imię: Kamil
- VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
- Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
- KW/KM/NM: seria;) / 235KM
- Rok: 1998
- Był na spocie: 5
- Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
- Przebieg: 400
- Lokalizacja: Otwock
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Jest dostępny bez problemu np w firmie "autogazholandia", filtry można kupić na stronie certools - producent filtrów, o ile dobrze pamiętam to filtr fazy ciekłej nie jest w reduktorze ale w obudowie elektrozaworu przymocowanego do stelażu reduktora za puszką filtra powietrza.Wojbor pisze:rugi kosztuje około 1500-1600 zł i ciężko go dostać w Polsce
Części nr 5 i 18
Niestety ASO już nie wspiera
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
- Wojbor
- V
- Posty: 36
- Rejestracja: 2011-01-31, 19:46
- Imię: Marcin
- VOLVO: V70 2,4D
- Silnik: 2,4
- KW/KM/NM: 163 KM
- Rok: 2006
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 12trasa, 14 miasto
- Przebieg: 290000
- Lokalizacja: Rawa Mazowiecka
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
@ Chalski,
Co do umiejscowienia filtra rzeczywiście sie pomyliłem, pisałem z głowy a wymieniałem go ok roku temu. Co do zakupu krokowca to nie byłbym taki pewny czy oni go mają, jak do nich dzwoniłem szukając to usłyszałem, że może za miesiąc będzie chyba że kupię 40 szt to wtedy szybciej Ja kupiłem w Holandii za ok 450 z przesyłką
Co do umiejscowienia filtra rzeczywiście sie pomyliłem, pisałem z głowy a wymieniałem go ok roku temu. Co do zakupu krokowca to nie byłbym taki pewny czy oni go mają, jak do nich dzwoniłem szukając to usłyszałem, że może za miesiąc będzie chyba że kupię 40 szt to wtedy szybciej Ja kupiłem w Holandii za ok 450 z przesyłką
Było 440 `94 1,8LPG zielony
Było 850 `92 2,5 LPG czerwony
Było 960 `97 2,9 LPG USA automat grafitowy
Było V70 `02 2,4 LPG czarny Bi-Fuel
Jest V70 `06 2,4D automat srebrny
Było 850 `92 2,5 LPG czerwony
Było 960 `97 2,9 LPG USA automat grafitowy
Było V70 `02 2,4 LPG czarny Bi-Fuel
Jest V70 `06 2,4D automat srebrny
-
- VIP
- Posty: 7624
- Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
- Imię: Kamil
- VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
- Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
- KW/KM/NM: seria;) / 235KM
- Rok: 1998
- Był na spocie: 5
- Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
- Przebieg: 400
- Lokalizacja: Otwock
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Nie ma problemu z dostępnością - tu w "internetowym sklepie", który z tego co wiem bierze od AGH:Wojbor pisze:Co do zakupu krokowca to nie byłbym taki pewny czy oni go mają, jak do nich dzwoniłem szukając to usłyszałem, że może za miesiąc będzie chyba że kupię 40 szt to wtedy szybciej
http://www.agsiedlik.pl/produkt,1160,ko ... 3r007.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
-
- V
- Posty: 6
- Rejestracja: 2016-01-28, 18:04
- Imię: Piotr
- VOLVO: XC70
- Silnik: 2.4T
- KW/KM/NM: 200
- Rok: 2000
- Przebieg: 310000
- Lokalizacja: Włodowice
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Jeszcze raz wielkie dzięki koledzy
Ten rysunek bardzo ułatwi mi działanie z tą instalacją.
Znalazłem również serwis z częściami do Bi-Fuela u mnie w UK. Cena krokowego porównywalna z polską i ceny ogólnie podobne. Wiem że ten warsztat robi bi-fuele i jest chwalony na forach Volvo w UK.
http://www.autogasshop.co.uk/necam-kolt ... s-35-c.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
W Poniedziałek zobaczymy jak auto zachowuje się po wymianie świec. Nie łudzę się że to pomoże ale od czegoś trzeba zacząć.
Jeśli wymiana filtrów gazu też nic nie da, zabiorę się za czyszczenie silnika krokowego. Kolejnym krokiem będzie wymontowanie rozdzielacza i oczyszczenie go w środku. Jeśli to też nic nie da wybiorę się do tego warsztatu z linka powyżej. Z tego co wiem nie będzie tanio ale goście ponoć są naprawdę kumaci.
Pan Józef z Kielc do którego dostałem od Was namiar zasugerował zapchany wtrysk lub uszkodzony rozdzielacz. Nie jestem pewien czy dam sobie radę z samodzielną odbudową rozdzielacza. Jak bardzo jest to złożony system? W środku z tego co widzę jest jakaś membrana i kilka oringów.
http://www.kuk.otwarte24.pl/14,Koltec-N ... a-gazu-LPG" onclick="window.open(this.href);return false;
A tutaj link do wtrysków (chociaż w sumie ciężko to nazwać wtryskiem)
http://www.kuk.otwarte24.pl/16,Koltec-N ... nowy-oring" onclick="window.open(this.href);return false;
-- 2016-01-30, 15:27 --
Kolego Wojbor czy w razie czego gdybym potrzebował tego silniczka mogę liczyć na namiary tego miejsca w Holandii gdzie można go tak tanio zakupić?
Ten rysunek bardzo ułatwi mi działanie z tą instalacją.
Znalazłem również serwis z częściami do Bi-Fuela u mnie w UK. Cena krokowego porównywalna z polską i ceny ogólnie podobne. Wiem że ten warsztat robi bi-fuele i jest chwalony na forach Volvo w UK.
http://www.autogasshop.co.uk/necam-kolt ... s-35-c.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
W Poniedziałek zobaczymy jak auto zachowuje się po wymianie świec. Nie łudzę się że to pomoże ale od czegoś trzeba zacząć.
Jeśli wymiana filtrów gazu też nic nie da, zabiorę się za czyszczenie silnika krokowego. Kolejnym krokiem będzie wymontowanie rozdzielacza i oczyszczenie go w środku. Jeśli to też nic nie da wybiorę się do tego warsztatu z linka powyżej. Z tego co wiem nie będzie tanio ale goście ponoć są naprawdę kumaci.
Pan Józef z Kielc do którego dostałem od Was namiar zasugerował zapchany wtrysk lub uszkodzony rozdzielacz. Nie jestem pewien czy dam sobie radę z samodzielną odbudową rozdzielacza. Jak bardzo jest to złożony system? W środku z tego co widzę jest jakaś membrana i kilka oringów.
http://www.kuk.otwarte24.pl/14,Koltec-N ... a-gazu-LPG" onclick="window.open(this.href);return false;
A tutaj link do wtrysków (chociaż w sumie ciężko to nazwać wtryskiem)
http://www.kuk.otwarte24.pl/16,Koltec-N ... nowy-oring" onclick="window.open(this.href);return false;
-- 2016-01-30, 15:27 --
Kolego Wojbor czy w razie czego gdybym potrzebował tego silniczka mogę liczyć na namiary tego miejsca w Holandii gdzie można go tak tanio zakupić?
-
- VIP
- Posty: 7624
- Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
- Imię: Kamil
- VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
- Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
- KW/KM/NM: seria;) / 235KM
- Rok: 1998
- Był na spocie: 5
- Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
- Przebieg: 400
- Lokalizacja: Otwock
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Nic trudnego, tylko rozbieraj pomału, rób zdjęcia co po kolei skąd wyłazi.kfjateg82 pisze:Jak bardzo jest to złożony system? W środku z tego co widzę jest jakaś membrana i kilka oringów.
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
-
- V
- Posty: 6
- Rejestracja: 2016-01-28, 18:04
- Imię: Piotr
- VOLVO: XC70
- Silnik: 2.4T
- KW/KM/NM: 200
- Rok: 2000
- Przebieg: 310000
- Lokalizacja: Włodowice
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Witam serdecznie!
Jeśli chodzi o moje auto to szarpanie ustało zupełnie po poniedziałkowym serwisie. Nowe świece i filtry rozwiązały sprawę definitywnie. Auto chodzi na gazie tak samo dobrze jak na benzynie. Pozostaje jeszcze wymiana filtrów gazu podczas pobytu w PL za tydzień. Dowiedziałem się natomiast że koło VVT jest nie za bogate. Na razie nic nie stuka i działa ok ale mechanik powiedział że raczej nie dociągnie do następnej wymiany rozrządu.
Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki za pomoc
Jeśli chodzi o moje auto to szarpanie ustało zupełnie po poniedziałkowym serwisie. Nowe świece i filtry rozwiązały sprawę definitywnie. Auto chodzi na gazie tak samo dobrze jak na benzynie. Pozostaje jeszcze wymiana filtrów gazu podczas pobytu w PL za tydzień. Dowiedziałem się natomiast że koło VVT jest nie za bogate. Na razie nic nie stuka i działa ok ale mechanik powiedział że raczej nie dociągnie do następnej wymiany rozrządu.
Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki za pomoc
- vol40vo
- VOLVO
- Posty: 1459
- Rejestracja: 2010-04-18, 01:49
- Imię: SE
- VOLVO: V40 Sport Edition
- Silnik: benzyna + LPG
- KW/KM/NM: 122 KM
- Rok: 2002
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Poland
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
radzę uważać na tego jegomościa. Czasami "uda" mu się coś spaprać.kfjateg82 pisze: Pan Józef z Kielc do którego dostałem od Was namiar zasugerował zapchany wtrysk lub uszkodzony rozdzielacz.
Bi-fuel V40
-
- V
- Posty: 105
- Rejestracja: 2012-10-14, 23:19
- VOLVO: v70 II
- Silnik: 2.4 bi fuel
- KW/KM/NM: 140
- Rok: 2004
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 11
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Cześć i czołem,
upłynęło troche czasu i gazu od mojej ostatniej aktywności w wątku bi-fuela, ale nic nie może trwać wiecznie:)
Przyszła pora na dobranie się do rozdzielacza/dystrybutora gazu - trzeba go wyczyścić i powymieniać membrany i uszczelki bo się chłopak dusi. Czy ktoś mnie oświeci i podpowie jak to ustrojstwo wyciągnąc bez demontażu wentylatora?
Odpięcie krokowca i rurek nie powinno stanowić większego problemu (tak mi się przynajmniej ambitnie wydaje), ale rozdzielacz chyba przykręcony jest jakąś śrubą od dołu z boku, na 100% gdzieś gdzie nie da się łatwo dostać:)
Pytanie, czy ktoś to zrobił tzn wyciągnął rozdzielacz bez dostępu do kanału i bez demontażu wiatraka?:)
upłynęło troche czasu i gazu od mojej ostatniej aktywności w wątku bi-fuela, ale nic nie może trwać wiecznie:)
Przyszła pora na dobranie się do rozdzielacza/dystrybutora gazu - trzeba go wyczyścić i powymieniać membrany i uszczelki bo się chłopak dusi. Czy ktoś mnie oświeci i podpowie jak to ustrojstwo wyciągnąc bez demontażu wentylatora?
Odpięcie krokowca i rurek nie powinno stanowić większego problemu (tak mi się przynajmniej ambitnie wydaje), ale rozdzielacz chyba przykręcony jest jakąś śrubą od dołu z boku, na 100% gdzieś gdzie nie da się łatwo dostać:)
Pytanie, czy ktoś to zrobił tzn wyciągnął rozdzielacz bez dostępu do kanału i bez demontażu wiatraka?:)
-
- VIP
- Posty: 7624
- Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
- Imię: Kamil
- VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
- Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
- KW/KM/NM: seria;) / 235KM
- Rok: 1998
- Był na spocie: 5
- Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
- Przebieg: 400
- Lokalizacja: Otwock
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Przecież wentylator zdejmuje się max 5-10 minut i po jego demontażu będzie wszystko na wierzchu.
Rozdzielacz przykręcony jest do stelaża na 2 śrubki na klucz 10mm
Rozdzielacz przykręcony jest do stelaża na 2 śrubki na klucz 10mm
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
-
- V
- Posty: 105
- Rejestracja: 2012-10-14, 23:19
- VOLVO: v70 II
- Silnik: 2.4 bi fuel
- KW/KM/NM: 140
- Rok: 2004
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 11
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Chalski w zakresie volvo co dla Ciebie jest podłogą, dla mnie jest sufitem:) mamy gdzieś na forum jakąś instrukcję jak zdemontować wiatrak? Ewentualnie masz może jakiś rzut z vidy jak go ściągnąć?
-
- VIP
- Posty: 7624
- Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
- Imię: Kamil
- VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
- Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
- KW/KM/NM: seria;) / 235KM
- Rok: 1998
- Był na spocie: 5
- Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
- Przebieg: 400
- Lokalizacja: Otwock
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Manuala nie kojarzę.
Wiatrak trzyma się do chłodnicy na dwa śledzie od dołu i na dwie śrubki na klucz 10mm od góry (po bokach).
Żeby go wywlec należy:
- zdjąć tunel powietrza między przednim pasem, a puszką filtra powietrza
- odłączyć i odciąć z zaczepów przewody elektryczne do wentylatora
- odkręcić 2 śrubki mocujące wentylator do chłodnicy
- wyjąc wentylator.
Wiatrak trzyma się do chłodnicy na dwa śledzie od dołu i na dwie śrubki na klucz 10mm od góry (po bokach).
Żeby go wywlec należy:
- zdjąć tunel powietrza między przednim pasem, a puszką filtra powietrza
- odłączyć i odciąć z zaczepów przewody elektryczne do wentylatora
- odkręcić 2 śrubki mocujące wentylator do chłodnicy
- wyjąc wentylator.
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898
- vol40vo
- VOLVO
- Posty: 1459
- Rejestracja: 2010-04-18, 01:49
- Imię: SE
- VOLVO: V40 Sport Edition
- Silnik: benzyna + LPG
- KW/KM/NM: 122 KM
- Rok: 2002
- Był na spocie: 0
- Przebieg: 0
- Lokalizacja: Poland
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
tak jest w każdym Koltecu:Chalski pisze:filtr fazy ciekłej nie jest w reduktorze ale w obudowie elektrozaworu
-- 22 kwi 2016, o 08:48 --
nie tak do końca, na parę szczegółów trzeba uważać, a zwłaszcza na czystość i gładkość powierzchni cylinderka w środku.Chalski pisze:Nic trudnego, tylko rozbieraj pomału, rób zdjęcia co po kolei skąd wyłazi.kfjateg82 pisze:Jak bardzo jest to złożony system? W środku z tego co widzę jest jakaś membrana i kilka oringów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Bi-fuel V40
-
- V
- Posty: 105
- Rejestracja: 2012-10-14, 23:19
- VOLVO: v70 II
- Silnik: 2.4 bi fuel
- KW/KM/NM: 140
- Rok: 2004
- Był na spocie: 0
- Średnie spalanie: 11
- Lokalizacja: Kraków
- Status: Offline
Re: S80 BI-FUEL fabryczna instalacja
Chalski wielkie dzięki za pomoc! Wiatrak wytargałem na wierzch, rozdzielacz gazu wyczyściłem i hula jak trzeba:) inny problem pojawil się taki, że w trakcie wyciągania wiatraka gdzieś musialem naruszyć któryś kabelek i wiatrak przestal się zalaczać gdy działa klima i gdy temperatura chłodziwa mija 90 stopni:/ skoro wiatrraka nie uruchamia ani klima, ani tez temp. chlodziwa to oznaczałoby, że padł moduł sterujący wiatrakiem? Dobrze sobie rozumuje?