Wedlug mnie stało się tak ,ponieważ druga sonda za katem mierzy ok spalanie po wypaleniu przez katalizator i nie generuje dlatego błędu.raz tak mialem ze padla druga sonda i dopiero komputer wskazał uszkodzenie pierwszej sondy.po wymianie obu sond ,auto przestało szarpac na gazie i przepalało mieszanke normalnie na benzynie.mondpas pisze:Chciałbym prosić Was o komentarz dotyczący pracy sond lambda.
Po tym jak wyskoczył nam błąd silnika przy jeździe na gazie, przełączyliśmy auto na benzynę i podjechaliśmy do warsztatu mechanicznego aby podłączyli komputer.
Błąd został skasowany i auto jeździ na razie na benzynie. Dzisiaj zrobione 200km i chodzi jak złoto.
W poniedziałek kolega jedzie do gazownika-montażysty aby w końcu ustawił gaz prawidłowo.
Mnie natomiast zaczęła nurtować jedna kwestia. Gdy mieliśmy podłączony komputer poprosiłem o wyświetlenie parametrów pracy sond lambda.
Sprawdzaliśmy to na benzynie i na gazie.
Sygnał tylnej sondy lambda, rząd 1 (V) wykazywał w trakcie pracy zmiany napięcia w zakresie od 0,04 do 0,74 ( samochód pracował na luzie ). Zmiany napięcia następowały często, 1-2 razy na sekundę.
Po przełączeniu na gaz ( praca silnika na luzie ) praca tej sondy była podobna.
Sygnał przedniej sondy lambda rząd 1 (_) wykazywał w trakcie pracy zmiany napięcia w zakresie od 0,97 do 1,01 ( samochód pracował na luzie ). Zmiany napięcia następowały wolno, jakby wcale.
Czy taka praca obu sond jest prawidłowa ?
Czy przednia sonda lambda, z której pracy czyta komputer gazu zachowuje się prawidłowo zmieniając napięcie w tak wąskim zakresie ?
Kolejnym parametrem na jaki zwróciłem uwagę ( nagrałem sobie z tego film ) była korekcja dawki paliwa.
Podczas wspomnianego odczytu wyglądało to następująco ( samochód pracował na gazie ):
- krótkookresowa korekcja dawki paliwa z przodu rząd 1 (_) - odczyt od 102,90 do 109,94
- długookresowa korekcja dawki paliwa z przodu rząd 1 (_) - odczyt od 115,41 do 116,97
Jeden z mechaników, który obsługiwał komputer stwierdził, że przednia sonda lambda działa nieprawidłowo bo w zbyt małym zakresie zmienia się napięcie i powinna zostać wymieniona.
Stwierdził też, że gazownik mógł zrobić tak. Ustawił mapę gazu z mapy benzyny nawet bez próby drogowej i bez obciążenia silnika. Błąd silnika nie wyskoczył bo była bogata mieszanka i dlatego spalał 25l gazu na 100.
Po tym jak gazownik zrobił korektę i zubożył mieszankę, sonda przednia jeszcze ją zubożyła i wyświetliło błąd silnika.
Spytaliśmy, dlaczego błąd silnika nie występuje przy jeździe na benzynie jeśli przednia sonda nie działa prawidłowo ? Dostaliśmy odpowiedź, której nie zacytuję bo jej nie zrozumiałem.
Co Wy na to wszystko ?
Wysłane z mojego LG-M250 przy użyciu Tapatalka