to jak z tymi oponami całorocznymi ?

rezon
VOLVO
VOLVO
Posty: 2097
Rejestracja: 2017-06-23, 18:40
Imię: Krzysztof
VOLVO: V60 CC AWD
Silnik: 2,4D4
KW/KM/NM: 220/440
Rok: 2018
Średnie spalanie: 8,3
Przebieg: 200000
Lokalizacja: Rzeszów
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: rezon » 2023-03-15, 16:35

Tbsh88 pisze:
2023-03-15, 12:53
To jest szeroki temat i nie ma prawidłowej odpowiedzi, ten przykład z autostradą jest dobry, masz rację ale też z jednym zastrzeżeniem - że opony letnie mają max kilka lat. Osobiście robię rocznie 10-13k km, w tym jakieś 5-7k km na oponach letnich - bieżnik po 10 latach bym miał jeszcze ok, ja wiem że po max 5 latach zmieniam gumy na nowe ale większość osób patrzy tylko na bieżnik - mój ojciec ma na przyczepce opony z syrenki, mają ponad 20 lat ale jemu nie przetłumaczysz
i tak jak piszesz ważne nie tylko mm bieżnika, ale również wiek opon. Nie tylko letnie po kilku latach są do zmiany, imo zwłaszcza zimowe potrafią się zestarzeć i stwardnieć. Jak ktoś robi 10-20kkm rocznie spokojnie może jeździć na wielosezonowych. Obecne są na tyle dobre, aby jeździć na nich cały rok. Oczywiście nie te najtańsze no-name'y. Ale nawet Kormorany All Season sprawują się zimą całkiem nieźle w samochodzie znajomego.
A stare opony w przyczepce jeśli nie mają widocznych pęknięć, uszkodzeń i mają bieżnik spokojnie dadzą radę - przyczepka nie hamuje ;), a i obciążenia oraz prędkości są trochę mniejsze niż w samochodzie. Chociaż z prędkościami bywa różnie - widziałem ostatnio jadącego 140 z przyczepką.
wg mnie dwa komplety opon mają sens przy przebiegach 30-40kkm rocznie - wtedy zdąży się zjechać zimowe czy letnie zanim się zestarzeją.
Obrazek

ZbyszekŻywiec
VO
VO
Posty: 181
Rejestracja: 2021-11-23, 08:26
Imię: Zbigniew
VOLVO: V70
Silnik: 3.2
KW/KM/NM: 238
Rok: 2008
Średnie spalanie: od8,5 do18l/100km
Przebieg: 250000
Lokalizacja: Żywiec
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: ZbyszekŻywiec » 2023-03-15, 17:15

Całoroczne opony powstały po to aby wszyscy użytkownicy mieli rację 😜.
Moje doświadczenia z nimi są skrajnie różne. Od pełnego zachwytu w Yaris Verso ( opony to GY 4s)
Użytkowałem 4 pełne sezony w Żywcu były naprawdę znakomite.
Idąc tym tropem do następnego samochodu, zakupiłem identyczne nowe, z tą różnicą że była to Avensis Verso ( coś a'la Sharan, Galaxy) pełna porażka. Nie mogłem nawet podjechać pod dom podczas opadów, i po pierwszym pełnym sezonie, kupiłem dwa komplety na lato i zimę wraz ze stalowymi felgami.
Wywnioskowałem że wielosezony spisują się znakomicie w małych miejskich pierdopędach. Natomiast w dużych ciężkich przednionapędowcach, w gorszych warunkach pod górkę zwyczajnie nie dają rady.
Obecnie w Volvo stosuję dwa komplety "półsezonowych" i zazdroszczę właścicielom XC i AWD podczas trudniejszych warunków. Daję sobie radę stosując technikę Clarcsona ( czekam chwilę aż będzie trochę miejsca, i na pełnym bucie pod górkę) a taki Pan Marcin z Bielska Białej w swoim granatowym krążowniku, w dostojnym stylu, poprostu dodaje lekko gazu, a potem wysyła zdjęcia jak już dotarł do celu 😎. Ot i cała technologia.
Ostatnio zmieniony 2023-03-27, 19:43 przez ZbyszekŻywiec, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Tbsh88
V
V
Posty: 59
Rejestracja: 2021-04-01, 19:37
Imię: Krzysztof
VOLVO: V70 III
Silnik: 2.0F
KW/KM/NM: 145
Rok: 2007
Średnie spalanie: 11.77LPG+1.14PB95
Przebieg: 251200
Lokalizacja: Słupsk
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: Tbsh88 » 2023-03-15, 17:20

Co do ścierania się opon - mój ojciec jeździ bardzo spokojnie, hamuje silnikiem itp i kiedyś miał w passacie chyba B4 12 letnie opony praktycznie z nowym bieżnikiem, robi średnio 10k km rocznie, mogły mieć więc nalotu z 60 000km, wymienił je dopiero jak wpadł w poślizg na suchej drodze.

Awatar użytkownika
Ar_czi
V
V
Posty: 108
Rejestracja: 2023-01-11, 12:52
Imię: Artur
VOLVO: v60 Inscription MY'21
Silnik: B4 B Mild-Hybrid
KW/KM/NM: 197KM + 14KM
Rok: 2020
Średnie spalanie: jest ok
Przebieg: 61000
Lokalizacja: Polska centralna
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: Ar_czi » 2023-03-15, 17:23

carlo497 pisze:
2023-03-15, 15:32
Mam nalatane niecałe 50 tys. na letnich w 5 lat i bieżnik podczas zeszłorocznej wymiany na zimowe miał 6mm.
Jeszzce bys zarobl :mrgreen:
Większość ludzi, póki ma usta zamknięte, nie sprawia wrażenia głupków... tylko co z tymi piszącymi na klawiarurach ??

ewemarkam
VOLVO
VOLVO
Posty: 2615
Rejestracja: 2018-04-25, 11:07
Imię: Marcin
VOLVO: V50
Silnik: D4162t
KW/KM/NM: 109
Rok: 2010
Przebieg: 280000
Lokalizacja: Cieszyn
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: ewemarkam » 2023-03-15, 17:37

ZbyszekŻywiec, Nie wiem czy piszesz o mnie, być może. Może jest jeszcze ktoś w Bielsku-Białej z podobnym łosiem :)
Mam doświadczenia z różnymi oponami
Trochę modeli i producentów już było na różnych samochodach. Jakoś tak wychodziło że czasem małżonce zmienialiśmy samochód po 2 latach a czasem po roku. Generalnie ta przygoda trwa z 10 lat już, a to głównie dlatego że prawie każdy samochód który kupiłem albo miał stare opony albo zjechane. Więc ekonomicznie było kupić wielosezon. Jeżdżę głównie w mieście, w góry na wielosezonie (Nokian) zapuściłem się tylko w Volvo, w moim temacie są zdjęcia.
Wcześniej był Forester 1 generacji. Służy jeszcze małżonce kolegi w Gdańsku, też na wielosezonie (już 4 letnie Vredstein) ostatnio wysyłał zdjęcia że z kolegą się gdzieś zapuścili w las zimą na tych oponach i dał radę tam gdzie inny forek leciał na AT. Mam dobre doświadczenia z tymi oponami, nie szaleje po drogach, zakręty łagodnie, trasa to zazwyczaj ok 90km/h. Teraz mam do pracy ok 4-5 km w ruchu miejskim, i tak to wyglądało cały czas. Niebawem się to zmieni i będę już robił w jedną stronę ok 35km ekspresem. Być może wtedy zakupie sezonowe opony ze względu na przebiegi, będzie to miał wtedy sens. Jak policzyłem to pewnie 1500-2000km na miesiąc zrobię. A teraz może 500-700.

ewemarkam
VOLVO
VOLVO
Posty: 2615
Rejestracja: 2018-04-25, 11:07
Imię: Marcin
VOLVO: V50
Silnik: D4162t
KW/KM/NM: 109
Rok: 2010
Przebieg: 280000
Lokalizacja: Cieszyn
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: ewemarkam » 2023-03-27, 10:29

Panowie mam dylemat. Ścina mi opony, może będe musiał wymienić dwie. Zobaczymy, oby nie.
Ale model który mam teraz nie jest juz w zasadzie produkowany w rozmiarze 215/65R16 Nokian Seasonproof suv, tzn są jeszcze ale jest to opona dla busa. No i teraz pytanie czy mogę mieć inny bierznik na jednej osi a inny na drugiej? Generalnie zszedł mi 1mm względem tego jak były nowe. Więc nowe by były OK. Zastanawia mnie to bardzo, ale pewnie dostane taką odpowiedź, jakiej się spodziewam i jaka mi się nasuwa na myśl. Ze w razie zdarcia to musze wymenić 4 sztuki.

Hatton
VOLVO
VOLVO
Posty: 2281
Rejestracja: 2016-11-03, 21:20
Imię: Marek
VOLVO: V70
Silnik: B5254T11
KW/KM/NM: 231
Rok: 2010
Średnie spalanie: 12
Przebieg: 214418
Lokalizacja: Podkarpacie
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: Hatton » 2023-03-27, 11:19

ewemarkam, w zimowych kompletach często mi się zdarza że mam lub miałem różne opony na przedniej i tylnej osi - różnica w roczniku rok lub dwa a klasa opon podobna.
Np takie kombinacje stosowałem Nokian wrg2 i wrd3 a potem wrd3 i snowproof i było ok.
V50 2.4i
V70 III 2.5FT

Awatar użytkownika
bystrymarkus
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 1609
Rejestracja: 2010-10-11, 21:57
Imię: Michal
VOLVO: V70II/V70II
Silnik: 2,5T/D5
KW/KM/NM: 209/163
Rok: 2003
Był na spocie: 67
Średnie spalanie: 10/6
Przebieg: 390000
Lokalizacja: Toruń
Status: Offline
Kontakt:

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: bystrymarkus » 2023-03-27, 11:31

Ja mogę ze swojej strony powiedzieć że kupiłem Bridgestone Weather Control A005 EVO w grudniu 2021 jako zamiennik do zimówek i używam jak zimówki, cenowo jak szukałem to różnica ponad 100zł na sztuce na niekorzyść zimowej - dla zainteresowanych indeks prędkości do 250 robi zamieszanie z cenami
2 sezon lecę
Mogę polecić bo kleją, są głośniejsze jak letnie Bridgestone Turanza T005

Jak ktoś lata w koło komina i raz na rok na urlop to lepszy wybór jak 2 komplety kół, tylko trzeba zamieniać je miejscami
bystrymarkus junior zwany

Obrazek

Mój osobisty Drakkar V70

ewemarkam
VOLVO
VOLVO
Posty: 2615
Rejestracja: 2018-04-25, 11:07
Imię: Marcin
VOLVO: V50
Silnik: D4162t
KW/KM/NM: 109
Rok: 2010
Przebieg: 280000
Lokalizacja: Cieszyn
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: ewemarkam » 2023-03-27, 12:01

Hatton, Tylko mi chodzi właściwie o coś czego w zasadzie nie napisałem. Mam na myśłi samo zachowanie AWD. Haldex w zasadzie najważniejszy. Bo nie ma otwartego dyfra między osiami w tym samochodzie, tylko właśnie haldex.

Tak teraz trafiłem, bieżnik jak w Vredstein Quatrac 5, dosłownie identyczny. Miałem te Vredstein w Foresterze swego czasu, było bardzo ok.
A tu jakaś wydumka, bo w/w chyba już wycofali z produkcji a ktoś już forme przejął i klepie bieżnikowane.
https://allegro.pl/oferta/4x-215-65r16- ... 3373331851

Hatton
VOLVO
VOLVO
Posty: 2281
Rejestracja: 2016-11-03, 21:20
Imię: Marek
VOLVO: V70
Silnik: B5254T11
KW/KM/NM: 231
Rok: 2010
Średnie spalanie: 12
Przebieg: 214418
Lokalizacja: Podkarpacie
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: Hatton » 2023-03-27, 13:00

ewemarkam pisze:
2023-03-27, 12:01
Hatton, Tylko mi chodzi właściwie o coś czego w zasadzie nie napisałem. Mam na myśłi samo zachowanie AWD. Haldex w zasadzie najważniejszy. Bo nie ma otwartego dyfra między osiami w tym samochodzie, tylko właśnie haldex.
Też o tym myślałem, że będzie rozbieżność między kołami osi przedniej i tylnej a tu AWD ale czy to aż tak wpływa? No ja bym nie wywalał dwóch dobrych opon i spróbowałbym dać nowe na jedną oś i sprawdzić jakie odczucia, czy jest dobrze?
Haldex swoją drogą dokłada oś sporadycznie tak? Tylko w momentach kiedy jest zapotrzebowanie na przyczepność.
Inna rzecz, jak duża różnica w wieku opon tych dobrych które masz a nowych.
V50 2.4i
V70 III 2.5FT

ewemarkam
VOLVO
VOLVO
Posty: 2615
Rejestracja: 2018-04-25, 11:07
Imię: Marcin
VOLVO: V50
Silnik: D4162t
KW/KM/NM: 109
Rok: 2010
Przebieg: 280000
Lokalizacja: Cieszyn
Status: Offline

to jak z tymi oponami całorocznymi ?

Post autor: ewemarkam » 2023-03-27, 15:37

Wszystkie są takie same, kupione jednoczenie, mają ok 18-20 tyś zrobione. Narazie olewam temat. Haldex dopina się zawsze kiedy przyspieszamy, luzuje gdy puszczamy gaz. Natomiast w czasie jazdy ze stałą prędkością to nie wiem jak się zachowuje :lol: Generalnie opony jeszcze trochę jest, tak pytam tutaj czysto teoretycznie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Artykuły”