Logowanie
Nazwa użytkownika:   Hasło:   Zapamiętaj mnie

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
el volviachchi
PostNapisane: 2018-11-30, 02:09 
Offline
Przyjaciele
Przyjaciele
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13.08.2007, 10:25
Posty: 1952
Lokalizacja: Ostrołęka
Płeć: Mężczyzna
Imię: Pawel
VOLVO: 744 GL
Silnik: 2.4 diesel
KW/KM/NM: 82 KM
Rok: 1988
Był na spocie: 8
Przebieg: 0
Witam :) Wałkuje już trochę czasu temat instalacji gazowej w swoim Volvo S80 (2.9 204KM 1998 r). Moim problemem jest to, że chciałbym, aby instalacja gazowa przełączała się szybciej- obecnie (temp. na zewnątrz kilka stopni na minusie; przełączanie na gaz mam przy 30 stopniach celcjusza) przełącza się po przejechaniu ok. 3 km.
W związku z tym miałbym do Was kilka pytań (do osób, które miały bądź mają S80-tki z silnikami benzynowymi z gazem):

-po ilu kilometrach wasze S80-tki przełączają się na gaz?
-Gdzie macie umiejscowione reduktory od gazu?

W moim Volvo reduktor jest umiejscowiony obok chłodnicy wody [reduktor ZAVOLI S ]- przewody wodne idą od węży nagrzewnicy- nad skrzynią biegów- pną się najpierw lekko do góry potem lekko w dół. Zastanawiam się czy przez to umiejscowienie przewody nie są za długie i czy to miejsce jest w ogóle najlepsze dla reduktora- mam ku temu wątpliwości. Nie pogardzę zdjęciami pokazującymi jak są umiejscowione wasze reduktory :)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
bobik247
PostNapisane: 2018-11-30, 10:19 
Online
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 27.10.2014, 18:56
Posty: 523
Lokalizacja: Dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Imię: Daniel
VOLVO: S60
Silnik: B5244S
Rok: 2005
Przebieg: 258000
U mnie w s60 jest w tym samym miejscu, nie narzekam. Czujnik temperatury jest na reduktorze więc długość węży nie ma dużego znaczenia. Możesz zmniejszyć temp załączania do 25 stopni ale raczej nie niżej, ma to wpływ na żywotność wtrysków.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
orecki
PostNapisane: 2018-12-09, 19:06 
Offline
V
V

Dołączył(a): 24.04.2015, 11:02
Posty: 8
Płeć: Nie określono
Imię: Piotr
VOLVO: S80
Silnik: 2.5T
KW/KM/NM: 154/210/320
Rok: 2004
Przebieg: 230000
Hm trochę długo. Ja mam też ustawione coś ok 30 stopni, może nawet poniżej nie pamiętam ile dokładnie na pewno najmniej ile się da i nic się nie dzieje zero szarpnięć. Mam s80 2.5T i tak odpalam silnik w garażu blaszanym czekam aż obroty spadną, mam automat i dlatego tak robię wyjeżdżam wysiadam, zamykam garaż wyjeżdżam z posesji tyłem parę metrów i przejeżdżam nie cały 1 km i przełącza na gaz, jak jest powyżej zera to przejeżdżam z 500 metrów.

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Ada$
PostNapisane: 2019-01-12, 22:47 
Offline
V
V

Dołączył(a): 19.08.2014, 09:06
Posty: 98
Lokalizacja: Kielce
Płeć: Mężczyzna
Imię: Adam
VOLVO: VOLVO III V70 2.0F + LPG
Silnik: B42004S4
KW/KM/NM: 107/145/190
Rok: 2010
Średnie spalanie: 22 zł/100km
do - orecki - popełniasz kardynalny błąd odpalając auto w garażu nawet jeśli jest to blaszak. Spaliny to m.in. CO i CO2 oraz inne szkodliwe związki chemiczne nie boisz sie o swoje zdrowie i życie :?: Nawet krótkotrwałe przebywanie w tak silnie skażonym środowisku wcześniej czy później da o sobie znać :!: Po za tym takie odpalanie i czekanie na postoju (w garażu :???: ) jest szkodliwe dla silnika który szybciej ulega zużyciu bowiem pracuje dłużej na niskich obrotach dłużej łapie temperaturę olej dłużej się nagrzewa i poźniej zaczyna smarować co skutkuje jego większym zużyciem. Najlepszym dla auta jest odpalenie ruszenie i jazda w tym czasie silnik szybciej łapie temperaturę jak również olej który podgrzany szybciej dociera do punktów silnika które wymagają smarowania. Ot i cała filozofia dbania o silnik i jego długowieczność.

Jeśli chodzi od przełączanie z benzyny na gaz to pojemność silnika ma tu drugorzędne znaczenie. Szukałbym raczej w ustawieniach sterownika LPG a dokładnie w temp przełączania. U mnie temp przełączania ustawiona jest na 28 stopni. Przełączanie następuje zwykle po przejechaniu około 1 km a latem to nawet po 700-800 metrów wystarczy. Podjedź do ogarniętego gazownika przejrzyjcie ustawienia sterownika. Chyba że coś jest nie tak z układem chłodzenia w Twojej "vołovinie" :)

Pozdrawiam

_________________
Ada$


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PeBe
PostNapisane: 2019-01-13, 21:08 
Offline
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 21.03.2013, 23:40
Posty: 527
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Imię: Pawel
VOLVO: S80 II
Silnik: 2.5T [B5254T6]automat+LPG
KW/KM/NM: 147/200/300
Rok: 2008
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 9-12/18 lpg
Przebieg: 150000
2.5T wyjątkowo szybko się nagrzewa, nie podejrzewam by 2.9 był w stanie się do niego zbliżyć.
U mnie gaz wskakuje po maks. kilometrze. Wokół siebie mam uliczki osiedlowe, więc zazwyczaj jest to raczej toczenie się, a nie jazda. Latem bywa że "zimny" silnik od razu rezygnuje z noPb. Zaleta ciemnego nadwozia :mrgreen:
Reduktor za lewym reflektorem.

_________________
pozdrawiam
Paweł

Mój blog - fotografia, testy, nowości, opinie:
foto-nieobiektywny

Moja firma:
www.fotomasters.pl
Zdjęcia architektury, fotoreportaże, inne... śluby też.
Teren całego kraju. Ponad 20 lat doświadczenia.
Dla forumowiczów rabaty.

Porady fotograficzne gratis!


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Mikaell
PostNapisane: 2019-01-15, 12:39 
Offline
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 29.02.2012, 00:38
Posty: 641
Lokalizacja: http://www.klinikaLPG.pl
Płeć: Mężczyzna
VOLVO: S80T6
Silnik: B6284T
KW/KM/NM: km 272
Rok: 1999
Był na spocie: 0
Przebieg: 215
el volviachchi napisał(a):
W moim Volvo reduktor jest umiejscowiony obok chłodnicy wody [reduktor ZAVOLI S ]

Dosyć mało precyzyjne określenie :) Może być nisko, może być wysoko co może mieć niewielkie wprawdzie ale jakieśtam znaczenie dla grzania się reduktora... (niżej zasadniczo lepiej)

el volviachchi napisał(a):
- przewody wodne idą od węży nagrzewnicy- nad skrzynią biegów- pną się najpierw lekko do góry potem lekko w dół. Zastanawiam się czy przez to umiejscowienie przewody nie są za długie i czy to miejsce jest w ogóle najlepsze dla reduktora-

Czyli zapewne równoległe wpięcie. We Volvach wpinamy się szeregowo na wyjściu z silnika co zwykle trochę przyspiesza nagrzewanie.
3km przy 30st to wydaje mi się zdecydowanie za długo... zatem sądzę, że jest pole do poprawy.

_________________
Michał
www.klinikaLPG.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
barbog
PostNapisane: 2019-01-16, 18:19 
Offline
VO
VO

Dołączył(a): 6.04.2013, 22:37
Posty: 334
Lokalizacja: Lublin
Płeć: Mężczyzna
Imię: b
VOLVO: 960/940
Silnik: 2,5/2,3
KW/KM/NM: 170/131
Rok: 96
Był na spocie: 0
Przebieg: 0
A może termostat zawiesił się na otwartym... Temperatura nie spada w czasie jazdy?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PeBe
PostNapisane: 2019-01-16, 20:23 
Offline
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 21.03.2013, 23:40
Posty: 527
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Imię: Pawel
VOLVO: S80 II
Silnik: 2.5T [B5254T6]automat+LPG
KW/KM/NM: 147/200/300
Rok: 2008
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 9-12/18 lpg
Przebieg: 150000
Szczęśliwi ci, którzy mają na desce info o temperaturze płynu...

_________________
pozdrawiam
Paweł

Mój blog - fotografia, testy, nowości, opinie:
foto-nieobiektywny

Moja firma:
www.fotomasters.pl
Zdjęcia architektury, fotoreportaże, inne... śluby też.
Teren całego kraju. Ponad 20 lat doświadczenia.
Dla forumowiczów rabaty.

Porady fotograficzne gratis!


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
orecki
PostNapisane: 2019-02-17, 23:32 
Offline
V
V

Dołączył(a): 24.04.2015, 11:02
Posty: 8
Płeć: Nie określono
Imię: Piotr
VOLVO: S80
Silnik: 2.5T
KW/KM/NM: 154/210/320
Rok: 2004
Przebieg: 230000
Ada$ napisał(a):
do - orecki - popełniasz kardynalny błąd odpalając auto w garażu nawet jeśli jest to blaszak. Spaliny to m.in. CO i CO2 oraz inne szkodliwe związki chemiczne nie boisz sie o swoje zdrowie i życie :?: Nawet krótkotrwałe przebywanie w tak silnie skażonym środowisku wcześniej czy później da o sobie znać :!: Po za tym takie odpalanie i czekanie na postoju (w garażu :???: ) jest szkodliwe dla silnika który szybciej ulega zużyciu bowiem pracuje dłużej na niskich obrotach dłużej łapie temperaturę olej dłużej się nagrzewa i poźniej zaczyna smarować co skutkuje jego większym zużyciem. Najlepszym dla auta jest odpalenie ruszenie i jazda w tym czasie silnik szybciej łapie temperaturę jak również olej który podgrzany szybciej dociera do punktów silnika które wymagają smarowania. Ot i cała filozofia dbania o silnik i jego długowieczność.

Jeśli chodzi od przełączanie z benzyny na gaz to pojemność silnika ma tu drugorzędne znaczenie. Szukałbym raczej w ustawieniach sterownika LPG a dokładnie w temp przełączania. U mnie temp przełączania ustawiona jest na 28 stopni. Przełączanie następuje zwykle po przejechaniu około 1 km a latem to nawet po 700-800 metrów wystarczy. Podjedź do ogarniętego gazownika przejrzyjcie ustawienia sterownika. Chyba że coś jest nie tak z układem chłodzenia w Twojej "vołovinie" :)

Pozdrawiam
Adaś no nie przesadzaj. Wjeżdżam przodem do garażu więc i tak spaliny wylatuja na zewnątrz. O do zimnego silnika i tak po odpaleniu obroty są zwiększone czyli tak jakbym powoli się rozpędzał bo wiadomo że od razu w p... i na gaz nie wskazane hehe. Obroty spadna Od razu wyjeżdżam staje zamykam garaż i jadę dalej. A po odpaleniu i od razu ruszenie przy skrzyni automatycznej to kiepski pomysł bo ona dostaje strzała z podwyższonych obrotów.

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
ag1968
PostNapisane: 2019-03-16, 10:37 
Offline
VOL
VOL

Dołączył(a): 10.08.2012, 13:59
Posty: 359
Lokalizacja: Bielsko- Biała
Płeć: Mężczyzna
Imię: Kuba
VOLVO: S80
Silnik: 2.4 D5
KW/KM/NM: 163
Rok: 2002
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 6.0-7.7
Przebieg: 266250
Ja mam pytanie techniczne odnośnie montażu instalacji .

Czy zdjęcie kolektora ssącego do montażu wkrętek lpg w silnikach Volvo gdzie kolektor jest z Aluminium jest konieczne?

Czy nie zdejmowanie może doprowadzić so jakiegoś uszkodzenia jak opiłek wpadnie do Cylindra ?

Mieliście ściągane kolektory do wiercenia? Bo Volvo dostęp jest raczej dobry i cos mi się wydaje że większość ludzi tego nie ściąga co montują


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
bobik247
PostNapisane: 2019-03-16, 16:30 
Online
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 27.10.2014, 18:56
Posty: 523
Lokalizacja: Dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Imię: Daniel
VOLVO: S60
Silnik: B5244S
Rok: 2005
Przebieg: 258000
Generalnie to mało który gazownik ściąga kolektor nawet jak mówi że to robi. Każde ciało obce w komorze spalania nie jest wskazane, z drugiej strony drobny opiłek aluminium nie powinien zrobić tam spustoszenia.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
ag1968
PostNapisane: 2019-03-16, 20:50 
Offline
VOL
VOL

Dołączył(a): 10.08.2012, 13:59
Posty: 359
Lokalizacja: Bielsko- Biała
Płeć: Mężczyzna
Imię: Kuba
VOLVO: S80
Silnik: 2.4 D5
KW/KM/NM: 163
Rok: 2002
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 6.0-7.7
Przebieg: 266250
I to mnie ciekawi , jeden opiłek niby powinien być mniej groźny niż ziarenko piasku które powiedzmy wpadnie tam podczas demontażu kolektora . Bo ile aluminium powinno się stopić w cylindrze to piasek już nie

Ale kilka opiłków , niby miękkiego aluminium .....
Co się z tym stanie , bo nie wierzę że tam nic nie wpadnie przy wierceniu ??
Spłoną ?
Poleca w wydech ?
Uszkodzą gładzie cylindra ? Zawór ?

Kłania się tu metalurgia , materiałoznastwo , i wiedza z mechaniki .


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
zbij
PostNapisane: 2019-03-17, 00:41 
Offline
Przyjaciele
Przyjaciele
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.12.2009, 23:45
Posty: 2212
Lokalizacja: Tarnów
Płeć: Mężczyzna
VOLVO: 940 GL LPG
Silnik: 2316 FB + M 47
KW/KM/NM: 131 KM
Rok: 91
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 11/16 LPG
Przebieg: 0
Fachowcy mogą wiercić z jednoczesnym wykorzystaniem dobrego przemysłowego odkurzacza. Ale czy tak robią... ?

_________________
Pozdrawiam zbij
ex:
740 LPG b230F + M47 88r.
960 LPI b6304 + M90 95r.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
bobik247
PostNapisane: 2019-03-17, 01:54 
Online
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 27.10.2014, 18:56
Posty: 523
Lokalizacja: Dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Imię: Daniel
VOLVO: S60
Silnik: B5244S
Rok: 2005
Przebieg: 258000
O ile do momentu przewiercenia opiłki mogą być odessane przez odkurzacz to w momencie przejścia wiertła na pewno coś wpadnie do kolektora. Jednak wielkość ewentualnych opiłków i rodzaj materiału raczej wykluczają uszkodzenie gładzi czy zaworów. Wg mnie nie spalą się tylko polecą w wydech.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
ag1968
PostNapisane: 2019-03-17, 09:10 
Offline
VOL
VOL

Dołączył(a): 10.08.2012, 13:59
Posty: 359
Lokalizacja: Bielsko- Biała
Płeć: Mężczyzna
Imię: Kuba
VOLVO: S80
Silnik: 2.4 D5
KW/KM/NM: 163
Rok: 2002
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 6.0-7.7
Przebieg: 266250
Tak też wszyscy twierdzą ,że mają metodę na odkurzacz wiertło w smarze żeby się przylepiały opiłki .
Ja jednak myślę że musi coś wpaść, poza tym jest jeszcze gwintowanie otworu i też coś leci.

Bardziej mnie ciekawi czy faktycznie jak coś wpadnie to wyleci albo spłonie nie czyniąc szkód .

Aluminium jest niby miękkie .....


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PeBe
PostNapisane: 2019-03-17, 20:06 
Offline
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 21.03.2013, 23:40
Posty: 527
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Imię: Pawel
VOLVO: S80 II
Silnik: 2.5T [B5254T6]automat+LPG
KW/KM/NM: 147/200/300
Rok: 2008
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 9-12/18 lpg
Przebieg: 150000
bobik247 napisał(a):
mało który gazownik ściąga kolektor nawet jak mówi że to robi
Co za problem poprosić o dokumentację zdjęciową?
Poza tym myślę, że bez zdjęcia kolektora nie zawsze da się optymalnie dobrać miejsce dla wkrętek.

_________________
pozdrawiam
Paweł

Mój blog - fotografia, testy, nowości, opinie:
foto-nieobiektywny

Moja firma:
www.fotomasters.pl
Zdjęcia architektury, fotoreportaże, inne... śluby też.
Teren całego kraju. Ponad 20 lat doświadczenia.
Dla forumowiczów rabaty.

Porady fotograficzne gratis!


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
ag1968
PostNapisane: 2019-03-17, 20:16 
Offline
VOL
VOL

Dołączył(a): 10.08.2012, 13:59
Posty: 359
Lokalizacja: Bielsko- Biała
Płeć: Mężczyzna
Imię: Kuba
VOLVO: S80
Silnik: 2.4 D5
KW/KM/NM: 163
Rok: 2002
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 6.0-7.7
Przebieg: 266250
W Volvo akurat się dobrze powinno dojść wiertarką .

Dokumentacja dokumentacja , gazownik twierdzi że nie ściąga jak jest dojście i ze wywierci jak trzeba .

Za ściągnięcie oczywiście jest dopłata extra + uszczelka po stronie klienta . Powiedzmy wyjdzie 200-300zł

I tu pytanie ściągać czy nie . Podobno 90 % aut nie miało ściąganego jak nie trzeba .
Ale jednak te opiłki ......


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PeBe
PostNapisane: 2019-03-17, 20:25 
Offline
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 21.03.2013, 23:40
Posty: 527
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Imię: Pawel
VOLVO: S80 II
Silnik: 2.5T [B5254T6]automat+LPG
KW/KM/NM: 147/200/300
Rok: 2008
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 9-12/18 lpg
Przebieg: 150000
ag1968 napisał(a):
Podobno 90 % aut nie miało ściąganego jak nie trzeba
A potem ludziska narzekają że gaz psuje silniki.
200-300 zł? Według mnie bardzo skromny dodatek. Ja bym się ani chwili nie zastanawiał. Byle tylko kolektor naprawdę został zdjęty.

_________________
pozdrawiam
Paweł

Mój blog - fotografia, testy, nowości, opinie:
foto-nieobiektywny

Moja firma:
www.fotomasters.pl
Zdjęcia architektury, fotoreportaże, inne... śluby też.
Teren całego kraju. Ponad 20 lat doświadczenia.
Dla forumowiczów rabaty.

Porady fotograficzne gratis!


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
ag1968
PostNapisane: 2019-03-17, 21:20 
Offline
VOL
VOL

Dołączył(a): 10.08.2012, 13:59
Posty: 359
Lokalizacja: Bielsko- Biała
Płeć: Mężczyzna
Imię: Kuba
VOLVO: S80
Silnik: 2.4 D5
KW/KM/NM: 163
Rok: 2002
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 6.0-7.7
Przebieg: 266250
Pomijam fakt ilu ludzi mówi że lpg niszczy silnik i cenę demontażu kolektora itd

Ciekawi mnie strona techniczna i fakty , czy ktoś jednoznacznie stwierdził że po takim wierceniu opiłki uszkodziły silnik .
Czy to taka legenda ?

Nawet jakby przyjąć że co 2 kolektor był ściągany, to te 50 procent nieściąganych to było by miliony aut z umarłymi silnikami


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
bobik247
PostNapisane: 2019-03-17, 22:11 
Online
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 27.10.2014, 18:56
Posty: 523
Lokalizacja: Dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Imię: Daniel
VOLVO: S60
Silnik: B5244S
Rok: 2005
Przebieg: 258000
Ja bym to między mity wsadził. Opiłek nie uszkodzi zaworu, nie zrobi dziury w tłoku, nie zrobi rysy na cylindrze i w najgorszym przypadku jak nie pójdzie w wydech to się spali w środku. Takie moje zdanie.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Mikaell
PostNapisane: 2019-03-18, 12:45 
Offline
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 29.02.2012, 00:38
Posty: 641
Lokalizacja: http://www.klinikaLPG.pl
Płeć: Mężczyzna
VOLVO: S80T6
Silnik: B6284T
KW/KM/NM: km 272
Rok: 1999
Był na spocie: 0
Przebieg: 215
Praktycy nie zdejmowanie kolektorów mówią, że raz na 200 trzeba zdjąć głowicę ale i tak się opłaca :)

My zdejmujemy zawsze.
(No dobra na początku działalności zrobiliśmy kilka aut na podstawkach pod wtryskiwacze i jedno auto wiercone bez zdejmowania, ale przy pełnej świadomości klienta (warsztat mchaniczny :-) ) a auto kupione taniej niż koszt instalacji)

Są samochody, że przygotowanie do zdjęcia kolektora tj usunięcie syfu tak aby nic nie wpadło do środka trwa tyle co samo zdjęcie kolektora ....

_________________
Michał
www.klinikaLPG.pl


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
bobik247
PostNapisane: 2019-03-18, 13:16 
Online
VOLV
VOLV

Dołączył(a): 27.10.2014, 18:56
Posty: 523
Lokalizacja: Dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Imię: Daniel
VOLVO: S60
Silnik: B5244S
Rok: 2005
Przebieg: 258000
No właśnie, bardziej niż drobnego opiłku aluminium bałbym się piasku który może się dostać w trakcie demontażu kolektora.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL